Tweede Kamer wil weten wat jij van de lumpsum vindt De onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer willen weten wat schoolbesturen, docenten, ander onderwijspersoneel en betrokkenen vinden van de lumpsum, de financiering in het onderwijs. Ze willen daarmee een beter inzicht krijgen in de voor- en nadelen. Reageren kan tot 29 oktober via lumpsum@tweedekamer.nl 16 oktober 2017 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad De onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer willen weten wat schoolbesturen, docenten, ander onderwijspersoneel en betrokkenen vinden van de lumpsum, de financiering in het onderwijs. Ze willen daarmee een beter inzicht krijgen in de voor- en nadelen. Reageren kan tot 29 oktober via lumpsum@tweedekamer.nl Alle basis- en middelbare scholen krijgen één budget voor hun personeelskosten en materiële kosten. Dit budget wordt de lumpsum genoemd. Schoolbesturen bepalen zelf hoe ze dit overheidsgeld inzetten en waar ze het aan besteden. Mening De Tweede Kamer wil nu weten wat betrokkenen uit het primair en voortgezet onderwijs vinden van deze bekostiging om te kijken wat er beter kan. Vind je bijvoorbeeld dat er veranderingen nodig zijn zodat scholen zich beter kunnen verantwoorden? Of moet er een heel nieuw bekostigingssysteem komen? Of heb je zelf een concreet voorbeeld van wat je merkt in de klas van de voor of nadelen van de lumpsum? De Tweede Kamer wil nu weten wat betrokkenen uit het primair en voortgezet onderwijs vinden van deze bekostiging om te kijken wat er beter kan. Plan AOb De AOb lanceerde afgelopen zomer al een plan om de lumpsum te veranderen. Dit plan heette Lumpsum 2.0. De bekostiging is nu, volgens de AOb, te vrijblijvend. De autonomie van schoolbesturen moet worden ingeperkt en het geld moet terechtkomen waar het voor is bedoeld. In het plan pleit de AOb voor een scheiding tussen de materiële kosten en de personeelskosten, zodat schoolbesturen het geld niet van het ene potje naar het andere potje kunnen verschuiven. Het plan pleit ook voor een bestedingsrichtlijn waarin staat hoeveel scholen mogen uitgeven aan overheid en aan het primaire proces. Willen scholen meer besteden aan overhead dan in de richtlijn staat, dan moet daar instemming van de medezeggenschapsraad voor komen, vindt de AOb. Het oormerken van geld voor de belangrijkste onderwerpen is een ander voorstel van de AOb. Debat De Tweede Kamer wil nu weten wat betrokkenen van de lumpsum weten. Kamerleden kunnen tijdens volgende debatten deze informatie meenemen. Demissionair minister Jet Bussemaker van Onderwijs stuurde op verzoek van de Kamer eerder al vijf alternatieven door voor het financieringssysteem. Bekijk die brief via deze link. Kijk op de website van de Tweede Kamer voor meer informatie. Reageren kan tot 29 oktober.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER