Thuiszittersprobleem verrast AOb niet Regel bij wet welke basisvoorzieningen voor ondersteuning scholen moeten aanbieden. Dat voorstel doet AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen in een brief die vandaag is verstuurd aan de Tweede Kamer. 4 oktober 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Gisteren zei Marc Dullaert, voormalig Kinderombudsman, in de Volkskrant dat duizenden kinderen nog altijd onnodig thuiszitten omdat scholen en gemeenten geen passende onderwijsplek kunnen vinden. Dullaert bestudeerde het thuiszittersprobleem de afgelopen jaren. In Nederland zijn er ongeveer tienduizend leerlingen die thuiszitten. Gemeenten, scholen en ministeries tekenden het Thuiszitterspact om deze problematiek tegen te gaan. In sommige gemeenten is het aantal thuiszitters gehalveerd, aldus Dullaert, maar in andere gemeenten gaat het minder goed.. Bij de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 pleitte de AOb al voor het vastleggen van de vereiste basisondersteuning op elke school. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat dit zorgt voor meer duidelijkheid bij leerlingen, ouders en onderwijspersoneel’, schrijft AOb-voorzitter Verheggen. ‘De discussie gaat er dan niet meer over of er extra ondersteuning kan worden geboden, maar hoe.’ Duidelijkheid Het instellen van basisondersteuning zorgt bovendien voor inzicht: het wordt dan duidelijk hoeveel leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. In de brief aan de Kamer wijst Verheggen erop dat met het Thuiszitterspact het onderwijspersoneel buiten spel is gezet, omdat het een akkoord is van onderwijswerkgevers, het ministerie en gemeenten. Het ministerie van Onderwijs kent volgens Verheggen een ‘rijke traditie’ in het overslaan van het onderwijspersoneel, terwijl de afspraken wel veel invloed hebben op de dagelijkse praktijk.
Groei bij pabo, krimp bij lerarenopleidingen vo 15 mrt De pabo’s zitten met 146 eerstejaars meer dan in 2021 een beetje in de plus. Daar houdt voor de onderwijssector het positieve nieuws op. De... LEES VERDER
Tekstloos prentenboek neemt boekenangst weg 1 mrt Voor onderwijs aan kinderen die niet kunnen of willen lezen, zijn tekstloze prentenboeken een verademing. Die boeken goed gebruiken in de klas vereist vakmanschap LEES VERDER
Leraar worden? Duik in het vak 19 jan Tijdens ‘Expeditie leerkracht’ ontdekken docenten-in-spe snel of het vak van leerkracht iets voor ze is. De eerste dag oefenen ze in het Technolab van de... LEES VERDER
Minister wil meer steun voor medezeggenschap hoger onderwijs 10 jan Minister Robbert Dijkgraaf wil niet alleen landelijke richtlijnen voor de financiële vergoedingen van leden van medezeggenschapsraden in het hoger onderwijs, maar ook voor hun scholing... LEES VERDER