Thuiszittersprobleem verrast AOb niet Regel bij wet welke basisvoorzieningen voor ondersteuning scholen moeten aanbieden. Dat voorstel doet AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen in een brief die vandaag is verstuurd aan de Tweede Kamer. 4 oktober 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Gisteren zei Marc Dullaert, voormalig Kinderombudsman, in de Volkskrant dat duizenden kinderen nog altijd onnodig thuiszitten omdat scholen en gemeenten geen passende onderwijsplek kunnen vinden. Dullaert bestudeerde het thuiszittersprobleem de afgelopen jaren. In Nederland zijn er ongeveer tienduizend leerlingen die thuiszitten. Gemeenten, scholen en ministeries tekenden het Thuiszitterspact om deze problematiek tegen te gaan. In sommige gemeenten is het aantal thuiszitters gehalveerd, aldus Dullaert, maar in andere gemeenten gaat het minder goed.. Bij de invoering van de Wet passend onderwijs in 2014 pleitte de AOb al voor het vastleggen van de vereiste basisondersteuning op elke school. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat dit zorgt voor meer duidelijkheid bij leerlingen, ouders en onderwijspersoneel’, schrijft AOb-voorzitter Verheggen. ‘De discussie gaat er dan niet meer over of er extra ondersteuning kan worden geboden, maar hoe.’ Duidelijkheid Het instellen van basisondersteuning zorgt bovendien voor inzicht: het wordt dan duidelijk hoeveel leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. In de brief aan de Kamer wijst Verheggen erop dat met het Thuiszitterspact het onderwijspersoneel buiten spel is gezet, omdat het een akkoord is van onderwijswerkgevers, het ministerie en gemeenten. Het ministerie van Onderwijs kent volgens Verheggen een ‘rijke traditie’ in het overslaan van het onderwijspersoneel, terwijl de afspraken wel veel invloed hebben op de dagelijkse praktijk.
Onderzoek wijst uit: miljard euro tekort in hoger onderwijs 5 mrt Hogescholen en universiteiten hebben jaarlijks honderden miljoenen euro’s extra nodig. Dat staat in een langverwacht rapport dat het kabinet vandaag openbaar heeft gemaakt. Bovendien kan... LEES VERDER
Verbaasd over het Irma Sluis effect 4 mrt Een bijzonder bijeffect van de coronacrisis: de gebarentaal-opleiding is ineens razend populair. “Eindelijk word ik niet meer zo gek aangekeken als ik in een winkel... LEES VERDER
Universiteiten starten nieuwe masteropleiding voor onderwijzers 4 mrt Vier universiteiten willen in september 2022 een ‘pabo’ op wetenschappelijk masterniveau gaan aanbieden. De eerste universiteit kreeg inmiddels groen licht van de minister, maar de... LEES VERDER
Wetenschapper is niet het schaap met de vijf poten 3 mrt Een wetenschapper kan op veel gebieden succesvol zijn, maar niet alle successen worden gelijk erkend en gewaardeerd. Volgens wetenschapsfinanciers en kennisinstellingen moet het roer om.... LEES VERDER