Steeds meer leraren po wisselen van baan Het percentage leraren basis- en speciaal onderwijs dat overstapt naar een andere baan binnen of buiten het primair onderwijs is in vijf jaar tijd ongeveer verdubbeld. Leraren die het primair onderwijs verlaten doen dat vooral vanwege salaris en werkdruk. 14 februari 2020 • TEKST Robert Sikkes - redactie Onderwijsblad Door het lerarentekort nemen de mogelijkheden om van baan te wisselen toe en leraren basisonderwijs gebruiken die steeds vaker. Die toegenomen mobiliteit signaleert het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs in een onderzoek naar vertrekredenen. Vijf jaar geleden maakte maar 5 procent de overstap naar een andere school of bestuur, nu is dat bijna 10 procent. Vooral de overstap naar een ander bestuur gebeurt vaker nu veel scholen schreeuwen om personeel, deze is verviervoudigd. Degenen die wisselen zijn vaak jong en werken in de Randstad, waar de kans op een vaste aanstelling en een andere baan ook het grootst is. Werktijden Het Arbeidsmarktplatform heeft onder een groep van ruim vierhonderd leraren basis- en speciaal onderwijs gekeken waarheen zij vertrekken en waarom. De grootste groep stapt over naar een ander schoolbestuur. Relatief vaak is dat om de manier waarop op de oude school leiding werd gegeven. Bij degenen die binnen het eigen bestuur switchen, is de inhoud van het werk de belangrijkste reden. Degenen die het primair onderwijs verlaten, doen dat vooral vanwege werkdruk en salaris. Ook de werktijden buiten het onderwijs vinden zij aantrekkelijker. De toestroom vanuit het voortgezet onderwijs naar basis- en speciaal onderwijs is flink gestegen Een klein deel van de degenen die het primair onderwijs verlaat, stapt over naar het voortgezet onderwijs, dat is nauwelijks veranderd in de afgelopen vijf jaar. Opvallend is dat de toestroom vanuit het voortgezet onderwijs naar basis- en speciaal onderwijs sinds het lerarentekort toeneemt flink is gestegen. Ten opzichte van 2013 is dat van een kleine honderd gestegen tot ruim 350 leraren.
Mag mijn werktijdfactor worden afgerond? 23 mei Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur? LEES VERDER
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER