Sociale partners willen onderzoek naar verlaging urennorm Er moet onderzoek komen naar de verlaging van de urennorm in het primair onderwijs. De bonden en de PO-raad, de vertegenwoordiger van de schoolbesturen, willen met het ministerie van Onderwijs hierover in gesprek. 11 april 2019 • TEKST Webredactie Dat schrijven beide partijen in een brief aan onderwijsminister Arie Slob. De bonden spraken al tijdens de cao-onderhandelingen met de werkgeversorganisatie PO-raad af om de verlaging van de urennorm en de effecten daarvan onder de loep te nemen. Onderzoek “In Nederland staan leraren veel lesuren voor de klas in vergelijking met andere landen”, zegt AOb-bestuurder Eugenie Stolk. “Tegelijk zien we ook dat het ziekteverzuim en aantal burn-outs aanzienlijk is. We willen bekijken of we iets aan de urennorm kunnen doen, zodat leraren minder werkdruk ervaren en meer tijd hebben voor bijvoorbeeld lesvoorbereiding en professionalisering. Belangrijk is wel dat een verlaging geen invloed mag hebben op de kwaliteit van het onderwijs.” Vastgestelde uren Alle scholen moeten zich in Nederland aan het vastgestelde aantal uren houden. Leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 op de basisschool of in het speciaal onderwijs moeten minimaal 7520 uren onderwijs krijgen. In de brief wijzen de bonden en de PO-raad het ministerie erop dat er in het buitenland veel minder les wordt gegeven. In het onderzoek moet bekeken worden wat het verschil is tussen de urennorm in Nederland en die in andere landen. En of een verlaging mogelijk is en welke effecten dit heeft op bijvoorbeeld de werkdruk. De partijen willen graag met het ministerie in gesprek om verder na te denken over de opzet van het onderzoek. Lees de hele brief van de AOb, de andere bonden en de PO-raad via deze link. Daarin vind je ook de voorgestelde onderzoeksvragen.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER