Algemeen

Scholen moeten dringend digitaliseren

De digitalisering in het onderwijs loopt achter. Scholen moeten snel aan de slag met digitale leermiddelen om aan te sluiten op nieuwe ontwikkelingen zodat leerlingen goed voorbereid zijn op het werken en leven in een digitale maatschappij. Dat stelt de Onderwijsraad in een onlangs gepubliceerd rapport.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - Minder dan een minuut om te lezen

In het rapport ‘Doordachte digitalisering’ bekijkt de Onderwijsraad wat het onderwijs kan doen om te profiteren van digitalisering. De bracht het advies op eigen initiatief uit.

 

Taak overheid

‘Digitalisering van de maatschappij voltrekt zich in hoog tempo. Het onderwijs zoekt aansluiting bij deze ontwikkeling, maar dreigt achter te lopen’, aldus de raad. De Onderwijsraad ziet een belangrijke taak weggelegd voor de overheid; die moet zorgen dat de basale digitale infrastructuur voor scholen in orde is. Zij moet ook het technische deel, zoals internetveiligheid en privacy regelen. ‘De zorg voor randvoorwaarden hoort niet bij onderwijsinstellingen te liggen’, aldus de Onderwijsraad. Dan moeten scholen steeds zelf het wiel opnieuw uitvinden, dat is inefficiënt.

Het is ook van belang dat scholen vaker betrokken worden bij het maken van digitale leermiddelen. De Onderwijsraad ziet daarom een samenwerking voor zich tussen onderwijsveld, uitgeverijen en distributeurs. Ook moeten er meer deskundigen komen in de scholen die nadenken over digitalisering.

‘Het moet niet overgelaten worden aan het hobbyisme en altruïsme van een kleine groep voorlopers’, aldus de raad.

Negatief

Ondanks dat scholen in actie moeten komen met de digitalisering waarschuwt de raad dat er oog moet zijn voor negatieve gevolgen, zoals fysieke klachten en minder concentratievermogen.