Rekenprestaties groep 6 stijgen maar werkdruk is te hoog Het rekenniveau van Nederlandse leerlingen in groep 6 is gestegen, de werkdruk van de Nederlandse leerkrachten is hoog en de leerkrachten vinden hun klassen te groot. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), dat vandaag is gepubliceerd. 9 december 2020 • TEKST Webredactie - Rob Voorwinden TIMSS meet elke vier jaar het onderwijsniveau in de exacte vakken. Tussen 2011 en 2015 daalden de prestaties van Nederlandse leerlingen in de meetgroep – groep 6 – zowel in rekenen als in natuuronderwijs. In 2019 hebben de rekenprestaties zich in Nederland weer hersteld, de resultaten voor natuuronderwijs zijn de dip echter nog niet te boven. Uit het onderzoek blijkt ook dat de werkdruk onder Nederlandse leerkrachten hoog is. Bijna alle leerlingen krijgen les van een leerkracht die vindt dat hij of zij te weinig tijd heeft om individuele leerlingen te helpen. Daarnaast heeft ruim 80 procent van de leerlingen een leerkracht die vindt dat hij of zij te veel administratieve taken en een te grote klas heeft. ‘Evenals in 2015 is de werkdruk onder leerkrachten hoog’, concluderen de onderzoekers. Uit het onderzoek blijkt dat in groep zes in Nederland vergeleken met andere landen weinig tijd aan natuuronderwijs wordt besteed. Bovendien worden er relatief weinig natuurkundige proefjes gedaan. Op veel scholen is er dan ook behoefte aan practica-materialen. Veel schoolleiders zouden graag een leerkracht met een specialisatie in natuuronderwijs op hun school willen zien. Rekenen In groep 6 presteren jongens beter in rekenen dan meisjes. Dat gegeven is in de afgelopen 24 jaar nauwelijks veranderd. Jongens zijn ook zelfverzekerder en hebben iets meer plezier in rekenen dan meisjes. In het natuuronderwijs zijn die sekseverschillen niet aanwezig. Trots Leerlingen, leerkrachten en schoolleiders zijn in Nederland positiever over hun school dan in omringende landen. Leerlingen zijn trots op hun school en leerkrachten zijn trots op hun beroep. ‘Evenals in 2015 is de werkdruk onder leerkrachten echter hoog’, concluderen de onderzoekers. ‘Leerkrachten kunnen vaak onvoldoende aandacht geven aan individuele leerlingen, hebben te veel administratieve taken en vinden hun klas te groot.’
AOb op de NOT, kom je ook? 23 jan Na vier jaar is er deze week voor het eerst weer een Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), de grootste onderwijsbeurs van Nederland. LEES VERDER
Langdurig ziekteverzuim vanwege covid neemt toe 23 jan Onderwijspersoneel is vaker en langer ziek vanwege corona dan medewerkers in andere sectoren. Vooral het aantal langdurig zieken met long covid in het onderwijs stijgt.... LEES VERDER
Wat de ABP-pensioenverhoging betekent in het dagelijks leven 23 jan De verhoging van de ABP-pensioenen met 12 procent is begin van deze maand ingegaan. Wat betekent dat voor werkende en gepensioneerde AOb-leden? “We hebben weer... LEES VERDER
Gun onderwijspersoneel de tijd om weer gezond te worden 12 jan Onderwijspersoneel met long covid en andere langdurig zieken moeten volgens de AOb in aanmerking komen voor dezelfde regelingen als zorgpersoneel. In alle cao’s is een... LEES VERDER