Rekenprestaties groep 6 stijgen maar werkdruk is te hoog Het rekenniveau van Nederlandse leerlingen in groep 6 is gestegen, de werkdruk van de Nederlandse leerkrachten is hoog en de leerkrachten vinden hun klassen te groot. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), dat vandaag is gepubliceerd. 9 december 2020 • TEKST Webredactie - Rob Voorwinden TIMSS meet elke vier jaar het onderwijsniveau in de exacte vakken. Tussen 2011 en 2015 daalden de prestaties van Nederlandse leerlingen in de meetgroep – groep 6 – zowel in rekenen als in natuuronderwijs. In 2019 hebben de rekenprestaties zich in Nederland weer hersteld, de resultaten voor natuuronderwijs zijn de dip echter nog niet te boven. Uit het onderzoek blijkt ook dat de werkdruk onder Nederlandse leerkrachten hoog is. Bijna alle leerlingen krijgen les van een leerkracht die vindt dat hij of zij te weinig tijd heeft om individuele leerlingen te helpen. Daarnaast heeft ruim 80 procent van de leerlingen een leerkracht die vindt dat hij of zij te veel administratieve taken en een te grote klas heeft. ‘Evenals in 2015 is de werkdruk onder leerkrachten hoog’, concluderen de onderzoekers. Uit het onderzoek blijkt dat in groep zes in Nederland vergeleken met andere landen weinig tijd aan natuuronderwijs wordt besteed. Bovendien worden er relatief weinig natuurkundige proefjes gedaan. Op veel scholen is er dan ook behoefte aan practica-materialen. Veel schoolleiders zouden graag een leerkracht met een specialisatie in natuuronderwijs op hun school willen zien. Rekenen In groep 6 presteren jongens beter in rekenen dan meisjes. Dat gegeven is in de afgelopen 24 jaar nauwelijks veranderd. Jongens zijn ook zelfverzekerder en hebben iets meer plezier in rekenen dan meisjes. In het natuuronderwijs zijn die sekseverschillen niet aanwezig. Trots Leerlingen, leerkrachten en schoolleiders zijn in Nederland positiever over hun school dan in omringende landen. Leerlingen zijn trots op hun school en leerkrachten zijn trots op hun beroep. ‘Evenals in 2015 is de werkdruk onder leerkrachten echter hoog’, concluderen de onderzoekers. ‘Leerkrachten kunnen vaak onvoldoende aandacht geven aan individuele leerlingen, hebben te veel administratieve taken en vinden hun klas te groot.’
Docent geschiedenis trekt miljoenen euro’s naar onderwijs 24 mei Een grotendeels door leraren opgezet plan voor kwaliteitsverbetering in het primair en voortgezet onderwijs krijgt 332 miljoen euro vanuit het Nationaal Groeifonds. Eén van de... LEES VERDER
Idee: Krijg een ontspannen klas met een hond 17 mei Schoolhond Buddy ‘werkt’ al bijna twee jaar op basisschool de Parelburcht in Oost-Souburg. Ze geeft de kinderen daar veel rust en steun volgens leerkracht en... LEES VERDER
AOb-leden vrijwel unaniem akkoord met cao primair onderwijs 12 mei Vijfennegentig procent van de AOb-leden zegt ‘ja’ tegen de nieuwe cao voor het primair onderwijs. Daarin wordt onder andere de loonkloof gedicht. ‘Fantastisch dat de... LEES VERDER
Masterplan moet basisvaardigheden opkrikken 12 mei Een omvangrijk plan voor de komende tien jaar moet zorgen dat de basisvaardigheden, zoals taal en rekenen, met stappen vooruitgaan. AOb-voorzitter Tamar van Gelder: “Iedereen... LEES VERDER