Predicaten-regen in januari Nederland telt vanaf deze maand 184 excellente scholen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Weekblad Elsevier kwam met een eigen lijst en doopte 45 middelbare scholen om tot ‘superschool’. 23 januari 2017 • TEKST Joelle Poortvliet - Redactie Onderwijsblad Voor het predicaat excellent werken het ministerie van Onderwijs en de Onderwijsinspectie sinds 2012 samen. In het voorjaar melden scholen zich die denken kans te maken. Vorig jaar deden 52 basisscholen, 60 middelbare scholen en 5 scholen voor speciaal onderwijs dat. 46 procent van hen (54 in totaal) kreeg vandaag de titel, samen met een bordje en een vlag. Opgeteld bij de 130 excellente scholen die vanaf 2015 het predicaat drie jaar op rij mogen voeren -daarvoor was het één jaar- komt het totaal op 184. Excellente status Voor een excellente status geven scholen zelf aan waarop ze beoordeeld willen worden: schoolresultaten, bevlogen docenten, vernieuwend onderwijs of het begeleiden van leerlingen met een achterstand. Een onafhankelijk jury zoekt vervolgens uit of ze hun doelen op dit gebied halen. Elsevier ging deze maand openlijk de concurrentie aan met de OCW-stempel en noemt zijn kwalificatie superschool ‘preciezer’. Het blad kijkt alleen naar het voortgezet onderwijs en gebruikt ruwe inspectie-data voor een eigen berekening. Grofweg gebaseerd op het aantal zittenblijvers en op onderwijsresultaten. Hier rollen 45 vo-afdelingen uit die ze superschool noemen, 654 doen het goed, 1442 krijgen een ‘voldoende’ en 333 vo-afdelingen scoren een onvoldoende. Predicaten In november 2016 deed het Onderwijsblad onderzoek naar de nieuwe inspectie-predicaten. Daaruit bleek onder andere dat de titel excellente school een klein positief effect heeft op leerlingaantallen. Het artikel ‘Is goed niet goed genoeg?’ is terug te lezen.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 5 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER