Pedagogische visies in het onderwijs Scholen in Nederland kunnen georiënteerd zijn op basis van onderwijskundige concepten. Bekende voorbeelden daarvan zijn het Jenaplan-onderwijs en de Montessori-scholen. 13 februari 2018 • TEKST Algemene Onderwijsbond Hieronder een beknopt overzicht van de verschillende onderwijsvisies in Nederland. Dalton Is volgens bedenker Helen Parkhurst (1887-1973) gebaseerd op twee grondbeginselen, namelijk vrijheid en samenwerking. Parkhurst publiceerde het boek Education on the Dalton Plan. Jenaplan Is een vorm van onderwijsvernieuwing bedacht door Peter Petersen, afkomstig uit de Oost-Duitse plaats Jena. Opvoeding speelt een belangrijke rol in het onderwijs, waarin kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar worden geplaatst. Freinet Deze onderwijsvisie is voortgekomen uit het gedachtegoed van de Franse pedagoog Célestin Freinet, waarbij de interesses en belangstelling van leerlingen een uitgangspunt vormen. Montessori Een pedagogisch concept dat is ontwikkeld door Maria Montessori. De behoeften van de leerlingen vormen een leidraad en verschillende leeftijdgroepen zitten bij elkaar. Vrije school Gebaseerd op de antroposofische opvattingen van de Oostenrijkse filosoof Rudolf Steiner. Het onderwijs, zowel basis- als voortgezet onderwijs, is gericht op de zogenoemde intrinsieke ontwikkeling van de leerling.
‘Weinig inspraak bij verdeling extra geld voortgezet onderwijs’ 13 apr Leraren en ondersteuners zijn veel te weinig betrokken geweest bij de inzet van 150 miljoen euro in het jaar 2019. “Bij de inzet van de... LEES VERDER
Minder zij-instromers door corona 12 apr Het aantal zij-instromers in het primair onderwijs neemt af. In Amsterdam wordt de doelstelling van 160 zij-instromers 'in het beroep' dit jaar waarschijnlijk niet gehaald. LEES VERDER
De brugklas wordt steeds smaller 12 apr In de grote steden worden leerlingen steeds vroeger voorgesorteerd voor één onderwijssoort. En dat gaat ten koste van kinderen uit kansarme milieus. De gemeente Amsterdam... LEES VERDER
Groeifonds: miljarden voor onderzoek, onderwijs moet zich nog bewijzen 12 apr Met de miljarden van het Nationaal Groeifonds wil het kabinet allerlei wetenschappelijk onderzoek aanzwengelen. Het onderwijs daarentegen komt er in de eerste ronde bekaaid vanaf. LEES VERDER