Overheid reageert altijd verkeerd op lerarentekorten Bij overschotten en tekorten aan leraren reageert de overheid altijd te laat. Ze verergert de problemen in plaats van ze op te lossen. Kan dat misschien een keer anders? 18 april 2017 • TEKST Robert Sikkes - Redactie Onderwijsblad Het onderwijs heeft al sinds de jaren dertig te maken met overschotten en tekorten. In het Onderwijsblad staat een beknopte versie van die historie en online is een longread beschikbaar. De belangrijkste les van dat verhaal is simpel: de overheid leert bar weinig van de geschiedenis. Onderzoeksbureau Centerdata voorspelt bijvoorbeeld nu weer forse tekorten in het basisonderwijs en een toenemend aantal vakken in het voortgezet onderwijs. De prognoses worden met iedere jaarlijkse update alarmerender: geen tekort van 6.500 in het basisonderwijs in 2025, maar 8.000. Inmiddels voorspelt Centerdata een tekort van 10.000 leraren. Altijd laat Hadden we dat kunnen voorzien? Ja. Hadden we er iets aan kunnen doen? Ja. Waarom gebeurt dat dan niet? Omdat de overheid altijd te laat reageert. En meestal de problemen verergert in plaats van oplost. De aantrekkelijkheid van werken in het onderwijs is er door bezuinigingen op banen en salarissen de afgelopen jaren niet beter op geworden. In een brief van staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs aan de Tweede Kamer worden weer noodmaatregelen gesuggereerd om meer mensen te interesseren voor het onderwijs. Heel even heeft Dekker het over het salaris. ‘Beloning en perspectief voor professionele ontwikkeling zijn medebepalend voor de status en het imago van het beroep. Voor met name jonge leraren speelt de beloning een rol in de keuze om wel of niet in het onderwijs te blijven werken.’ Die constatering is juist, maar de oplossing ontbreekt. Blijvende aandacht, belooft Dekker, maar zonder de portemonnee te trekken. Te weinig. Te laat. Alweer. In het basisonderwijs worden leerlingen bij gebrek aan invallers al naar huis gestuurd. In het voortgezet onderwijs wordt het in vollere klassen en met onbevoegden weggemoffeld. Zou de formatie een kabinet opleveren dat nu eindelijk serieus werk maakt van een aantrekkelijker beroep? Lees hieronder het artikel Altijd te laat uit Onderwijsblad 6 van 1 april 2017. De longread met alle details en het complete overzicht vind je via deze link. Download: Altijd te laat
Mag mijn werktijdfactor worden afgerond? 23 mei Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur? LEES VERDER
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER