Onderwijspersoneel eist regierol op Tijdens de Wereld Lerarendag aanstaande maandag, 5 oktober, vertellen de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern, Oeso-baas Andreas Schleicher en AOb-vicevoorzitter Jelmer Evers hoe leraren de regie over hun eigen vak kunnen terugwinnen. 1 oktober 2020 • TEKST webredactie Wordt op jouw school een methode of compleet onderwijsconcept ingevoerd waar het team niet achter staat? Of krijgen jullie die mondkapjesplicht er maar niet door, terwijl vrijwel alle collega’s daar voor zijn? Hoe kun je als beroepsgroep ervoor zorgen dat er wordt geluisterd naar de leraar? In een webinar tijdens de Wereld Lerarendag, aanstaande maandag 5 oktober, vertelt AOb-bestuurder Jelmer Evers samen met auteur en vakbondsorganizer Jane McAlevey en Jon Hegerty (National Education Union), hoe onderwijspersoneel zich kan organiseren en verbinden via de vakbond, om zo de regie te nemen. Goed gezelschap Education International, een wereldwijd verbond van lerarenvakbonden, organiseert 5 oktober een 24-uur durend online event Taking the lead. Onze eigen Jelmer Evers verkeert tijdens dit event in goed online gezelschap: andere sprekers zijn onder andere de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern, Oeso-baas Andreas Schleicher, Unicef-directeur Henrietta Fore en winnaar van de Global Teacher Prize in 2016, Hanan Al Hroub. Allemaal maken ze de balans op van de staat van het onderwijs in 2020. En vertellen ze hoe leraren samen sterker uit de crisis kunnen komen. ‘Het is belangrijk dat we inzien dat wel degelijk invloed hebben’ Evers’ webinar komt onder andere voort uit ideeën in zijn boek Flip the System: changing education from the ground up. “We hebben heel mooie instrumenten zoals de medezeggenschap om onze stem te laten horen”, blikt AOb-bestuurder Evers vooruit. “Maar een mr heeft alleen echte zeggenschap als de raad al het onderwijspersoneel echt vertegenwoordigt. En dat lukt alleen met goed georganiseerde leraren die verbonden zijn met de vakbond.” Volgens Evers is onderwijspersoneel op scholen nu nog te vaak niet goed georganiseerd. Gevolg: ze verliezen zeggenschap over hun beroep. “Het is belangrijk dat leraren nadenken over hun beroep, het onderwijs en dat we inzien dat als we onszelf organiseren dat we wel degelijk invloed hebben. Op 5 oktober kun je 24 uur lang geïnspireerd worden door collega’s wereldwijd over hoe je dat vorm kunt geven.” Het webinar ‘Organising and Union Renewal in Times of Covid-19’ van Jelmer Evers, Jane McAlevey en Jon Hegerty is van 18.15 tot 18.35 uur te volgen via 5oct.org/watch/
Student voor de klas is kwetsbaar 30 jan Heel wat studenten staan nog voordat ze zijn afgestudeerd voor de klas. ‘Groenpluk’ heet het, als studenten een baan krijgen, voordat ze een diploma hebben... LEES VERDER
Amsterdam stapt af van bevoegde leerkracht voor de klas 30 jan Amsterdamse schoolbesturen laten vandaag in Het Parool weten dat de tijdelijke maatregelen om het lerarentekort in de hoofdstad op te vangen structureel worden. "Het klassieke... LEES VERDER
AOb op de NOT, kom je ook? 23 jan Na vier jaar is er deze week voor het eerst weer een Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT), de grootste onderwijsbeurs van Nederland. LEES VERDER
Langdurig ziekteverzuim vanwege covid neemt toe 23 jan Onderwijspersoneel is vaker en langer ziek vanwege corona dan medewerkers in andere sectoren. Vooral het aantal langdurig zieken met long covid in het onderwijs stijgt.... LEES VERDER