Noodoplossing in maart: elke donderdag klas naar huis Op basisschool KC De Eik in het Limburgse stadje Nieuwstadt sturen ze deze maand elke donderdag één klas naar huis vanwege een tekort aan leerkrachten. “Het is een noodoplossing”, zegt Hannie van Hoorn, directeur van de basisschool. “We doen het omdat het niet anders kan.” 23 maart 2018 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Elke donderdag is er een andere klas ‘aan de beurt’ om een dag thuis te blijven. De leerkracht van groep 5 is uitgevallen en het lukt de school niet om vervanging te vinden. “We begonnen met groep 8, de donderdag erna was groep 7 aan de beurt en zo verder”, zegt Van Hoorn. Door deze constructie is niet alleen groep 5 de dupe. De directrice staat ook regelmatig zelf voor de klas om les te geven, onlangs nog toen een leraar graag naar een bruiloft wilde. Uiterste Bij Kindante, een grote scholengroep waar 38 scholen onder vallen, hebben ze last van het lerarentekort. “Het is aan de orde van de dag”, zegt woordvoerder Maud Golsteyn. Klassen worden samengevoegd, parttimers komen terug op dagen dat ze niet werken, ib’ers geven les. “Dat er elke donderdag een klas naar huis wordt gestuurd, is het uiterste”, zegt Golsteyn. “Dat besluit is gezamenlijk met de medezeggenschapsraad besproken en alleen nadat alle andere opties waren bekeken.” “Dat er elke donderdag een klas naar huis wordt gestuurd, is het uiterste”, zegt woordvoerder Maud Golsteyn van Kindante. In april is het probleem opgelost op KC De Eik. Golsteyn: “Hoewel niets is zeker, je weet nooit hoeveel ziekmeldingen je krijgt. Op onze scholen wordt elke dag gepuzzeld, maar ook het samenvoegen van klassen is niet ideaal. Het zorgt voor een enorme werkdruk bij de leerkracht en het komt de onderwijskwaliteit niet ten goede. We vragen nu ook aan al onze directeuren of ze willen registreren op de website lerarentekortisnu.nl zodat we inzicht krijgen in het probleem.” Doorbetalen Alle scholen van Kindante zijn op 13 april ook dicht tijdens de uitgroepen staking in Brabant en Limburg. “We staan helemaal achter de staking en betalen onze leraren die dag ook gewoon door”, zegt Golsteyn. “We kunnen lastig goed gekwalificeerd personeel vinden en ik denk dat het salaris in het primair onderwijs mee kan spelen om het aantrekkelijker te maken. Nu is er een verschil met het voortgezet onderwijs.” De AOb en de andere onderwijsorganisaties roepen de regering op om 900 miljoen euro voor salarissen vrij te maken. Eerder staakten de leerkrachten uit Noord-Nederland en, Flevoland, Utrecht en Noord-Holland al voor deze eisen. De Limburgse scholengroep probeert ook met De Nieuwste Pabo en andere schoolbesturen uit de regio samen te werken. Ze denken na hoe ze leerkrachten kunnen trekken en wat er nodig is om scholieren voor een pabo-opleiding te laten kiezen. Golsteyn: “Maar voor de korte termijn levert dat nog niet genoeg op.”
Mag mijn werktijdfactor worden afgerond? 23 mei Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur? LEES VERDER
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER