Algemeen

Nieuwe site helpt om werkdruk aan te pakken

De AOb heeft samen met de andere bonden en de werkgeversorganisatie PO-raad een handige site ontwikkeld waarop tips, verhalen uit de praktijk en een stappenplan te vinden is om de werkdruk op jouw school aan te pakken.

Tekst Webredactie - - Minder dan een minuut om te lezen

28821215267_7dc6affef9_o

Beeld: Typetank

In het werkdrukakkoord is met het kabinet afgesproken dat scholen vanaf dit schooljaar extra geld krijgen voor werkdrukverlaging. Het schoolteam bepaalt zelf waar het geld naartoe gaat. Bijvoorbeeld naar extra onderwijsassistenten, kleinere klassen of ict.

Maar hoe zet je dit geld in om de werkdruk op jouw school terug te dringen? Welke aanpak kies je daarvoor en hoe voer je dit gesprek binnen het schoolteam? Op de website: ‘Platform werkdruk PO’ vind je tips, veelgestelde vragen en ondersteuning.

Stappenplan

Zo is er op het platform een plan te vinden waarin vier stappen staan beschreven: analyseren, bespreken, aanpakken en evalueren om de werkdruk aan te pakken. Deze stappen zijn op de website uitgewerkt met praktische hulpmiddelen. Als scholen gebruikmaken van het stappenplan beantwoorden ze vragen als: 'Waar komt de werkdruk vandaan?', 'Wat kunnen we aan de werkdruk doen?' en 'Welke maatregelen nemen we?' Zo kom je samen met het schoolteam tot een goed plan om te werkdruk aan te pakken.

AOb-onderhandelaar Anton Bodegraven vindt de site een goede aanvulling. “Werkdruk verlagen is meer dan een zak met geld geven. Het gesprek in de scholen over werkdruk moet de komende jaren worden gevoerd. Deze website helpt daarbij en laat zien hoe andere scholen dit doen.”

Ga naar het ‘Platform werkdruk PO’. Het Arbeidsmarktplatform PO (waar de AOb in zit met andere onderwijsorganisaties) trapt in november ook af met drie bijeenkomsten over hoe je de werkdruk kan analyseren en hoe je met het schoolteam hierover in gesprek moet gaan. Deze bijeenkomsten zijn voor leerkrachten, schoolleiders en bestuurders. Bekijk de data, locaties en informatie via deze link.