‘Misbruik protocollen om onderwijspersoneel schuld te geven’ AOb-advocaat Frans Lathouwers constateert dat protocollen misbruikt worden om onderwijspersoneel de schuld te geven van incidenten. 17 december 2018 • TEKST Redactie Onderwijsblad Een fors uit de kluiten gewassen leerling gaat door het lint. Is extreem boos en komt dreigend op zijn docent, Peter, af. Jij en ik zouden dit agressief gedrag noemen. Zo niet op de school van Peter. Daar is niet sprake van agressief gedrag maar van ‘moeilijk verstaanbaar’ gedrag. Tja, een eufemisme dat George Orwell newspeak noemde in zijn roman ‘1984’. Een nare gebeurtenis of feit wordt in een vrolijk jasje gehesen. Makelaars zijn daar grootmeesters in. Een stadstuin betekent een tuin van twee vierkante meter, een levendige wijk is een drukke wijk. Theoretisch verhaal De school waarbij agressief gedrag moeilijk verstaanbaar gedrag werd, laat het daar overigens niet bij. In een protocol werd een agressiereductiemethode vastgelegd. Een regeling met de pretentie van een blauwdruk over de wijze waarop ingegrepen moet worden. Zeer zorgvuldig naar de leerling toe. Dat de leraar in een bedreigende situatie die regels maar moeilijk kan naleven, is de auteurs kennelijk ontgaan of interesseert hen niet. De volgende regels moeten worden nageleefd. De leraar kondigt fysiek ingrijpen aan na een waarschuwing die zonder gevolg is gebleven. De leraar fixeert de leerling. De leraar blijft tijdens de ingreep communiceren met de leerling. De leraar houdt oogcontact tijdens de ingreep en blijft tijdens de ingreep met de leerling communiceren over het verloop van de ingreep. Kortom: een prachtig theoretisch verhaal dat volstrekt geen verband heeft met de realiteit van een (soms) zeer bedreigende situatie. Protocollen hebben de pretentie elk intermenselijk contact te kunnen regisseren en beheersen. En dat is natuurlijk onzin. ‘Protocollen hebben de pretentie elk intermenselijk contact te kunnen regisseren en beheersen. En dat is natuurlijk onzin’ Risicovak Wat vind je van het volgende praktijkvoorbeeld? Eén van de risicovakken bij ongewenst gedrag is lichamelijke opvoeding. Verkeerd vangen bij het bokspringen bijvoorbeeld. Een cliënt van mij kreeg een klacht aan de broek omdat hij tijdens de afsprong een meisje verkeerd opving. Een van de leden van de klachtencommissie vroeg of er voor het opvangen van leerlingen tijdens de gymles geen protocol beschikbaar was. Zie je het voor je? Een leerling dreigt te vallen. De gymdocent onderkent het risico en loopt snel het betreffende protocol na. Tegen de tijd dat hij dat gedaan heeft, ligt de leerling al op de grond en kan een afspraak maken met de tandarts. De auteur van dit stukje werkt in het putje van het onderwijs en hoort zelden succesverhalen. In die praktijk wordt regelmatig een protocol gebruikt om (meestal) een onderwijspersoneelslid de schuld van een incident te geven. Deze rubriek is gebaseerd op ervaringen uit de praktijk van AOb-juristen. Heb je een juridische vraag of wil je iets weten over de cao? AOb-leden kunnen contact opnemen met onze juridische medewerkers. Klik op deze link om meer over het AOb-lidmaatschap te weten.
Onderzoek wijst uit: miljard euro tekort in hoger onderwijs 5 mrt Hogescholen en universiteiten hebben jaarlijks honderden miljoenen euro’s extra nodig. Dat staat in een langverwacht rapport dat het kabinet vandaag openbaar heeft gemaakt. Bovendien kan... LEES VERDER
Verbaasd over het Irma Sluis effect 4 mrt Een bijzonder bijeffect van de coronacrisis: de gebarentaal-opleiding is ineens razend populair. “Eindelijk word ik niet meer zo gek aangekeken als ik in een winkel... LEES VERDER
Universiteiten starten nieuwe masteropleiding voor onderwijzers 4 mrt Vier universiteiten willen in september 2022 een ‘pabo’ op wetenschappelijk masterniveau gaan aanbieden. De eerste universiteit kreeg inmiddels groen licht van de minister, maar de... LEES VERDER
Wetenschapper is niet het schaap met de vijf poten 3 mrt Een wetenschapper kan op veel gebieden succesvol zijn, maar niet alle successen worden gelijk erkend en gewaardeerd. Volgens wetenschapsfinanciers en kennisinstellingen moet het roer om.... LEES VERDER