Minister zoekt oplossing examendrama Onderwijsminister Arie Slob wil zoveel mogelijk voorkomen dat eindexamenleerlingen van twee Limburgse vmbo-scholen het jaar moeten overdoen. Per leerling wordt bekeken wat er moet gebeuren om toch nog het vmbo-diploma te behalen. 25 juni 2018 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Afgelopen vrijdag maakte Slob bekend dat 354 scholieren van de vmbo-scholen Porta Mosana College en het Sint-Maartencollege in Maastricht de dupe zijn van een examendrama. Deze scholen vallen onder het Limburgs Voortgezet Onderwijs (LVO). De vmbo’ers, die dachten dat ze waren geslaagd, kregen te horen dat hun examen ongeldig is verklaard. Bij de schoolexamens, die leerlingen al gedurende het schooljaar maken, ontdekte de Onderwijsinspectie grote fouten. Examens waren helemaal niet afgenomen of niet volledig. Er zaten gaten in de administratie en niet alle cijfers waren ingevoerd of aanwezig. Het betekent dat de leerlingen het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) niet volledig hebben afgerond en ze eigenlijk niet eens eindexamen hadden mogen doen. Maatwerk Slob liet de Kamer vandaag weten dat de inspectie ook tekortkomingen vond bij de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. “We kijken nu wat er moet gebeuren om een diploma te krijgen. Dat zal maatwerk zijn. Per leerling moeten we bekijken wat er mist en wat nodig is om alsnog het diploma te behalen.” ‘We kijken nu wat er moet gebeuren om een diploma te krijgen. Dat zal maatwerk zijn. Per leerling moeten we bekijken wat er mist en wat nodig is om alsnog het diploma te behalen’ Over het diploma mag namelijk geen twijfel ontstaan, zei Slob. De suggestie om de leerlingen hun diploma te geven op basis van het centraal eindexamen, wees de minister af. Het schoolexamen is namelijk doorslaggevend om te beoordelen of een leerling klaar is voor de vervolgopleiding. Clausule Vanochtend noemde minister ook de ‘hardheidsclausule.’ Deze regel geeft de minister de mogelijkheid om de behaalde scores op het centraal schriftelijk eindexamen te laten staan. Slob laat weten dat dit de komende dagen wordt bekeken. “De hardheidsclausule maakt onderdeel uit van het zoeken naar een oplossing. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat leerlingen een jaar moeten overdoen.” Woensdag hoopt de minister een overzicht te hebben van wat er per leerling moet gebeuren en dan moet ook blijken wanneer eventuele herkansingen gedaan kunnen worden. Ondertussen bekijkt het College voor Toetsen en Examens de eindcijfers van de centraal schriftelijke examens. Er zijn geen aanwijzingen dat de beoordeling van de centrale examens verkeerd is gegaan, maar dit wil het ministerie wel checken. Drama Slob noemde het een ongekend drama en bestuurlijk falen. “Ik ben al acht maanden minister, maar ik heb mij nog nooit zo beroerd gevoeld. Ik leef mee met de ouders en leerlingen die getroffen zijn. Ze leven in onzekerheid en zijn terecht boos en verdrietig.”
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER