Algemeen

Minister erkent examenvak Academische vaardigheden

Onderwijsminister Arie Slob erkent het vak ‘Academische vaardigheden’, ontwikkeld door vijf docenten van het Schoonhovens College. Zoiets komt niet vaak voor. Het betekent dat het vak vanaf dit schooljaar officieel meetelt voor het einddiploma van vwo-scholieren van deze school.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

slob

Beeld: Rijksoverheid

“Ik geef al heel lang les, maar dit is wel één van de hoogtepunten”, zegt Liesbeth Dirks, schooldecaan en geschiedenisdocent op het Schoonhovens College. “We stonden wel even te juichen toen we het hoorden.” Samen met vier collega’s ontwikkelde Dirks het vak Academische vaardigheden dat scholieren moet klaarstomen voor de universiteit en ze meer over wetenschap leert.

Eindlijst

Alle scholieren op het Schoonhovens College in 4-vwo volgen het vak en sluiten het in dat jaar ook af, legt de decaan uit. “Het cijfer voor dit vak telt nu met de erkenning van de minister mee voor het einddiploma”, zegt Dirks. Het komt op de eindlijst als combinatiecijfer met het profielwerkstuk en het vak maatschappijleer. Middelbare scholen zijn vrij welk vak ze willen aanbieden. Dirks: “Hiervoor volgden vwo’ers het vak Algemene Natuurwetenschappen en andere scholen bieden bijvoorbeeld godsdienst aan.”

Bijzonder

Het komt niet vaak voor dat de minister een vak dat helemaal door docenten is ontwikkeld en uitgevoerd als examenvak erkent, bevestigt een woordvoerder van minister Slob. In een persbericht noemt Slob het ‘een bijzondere prestatie’. Wel benadrukt de woordvoerder dat het gaat om een ‘schooleigen’ examenvak en alleen op deze school meetelt voor het diploma en dus niet landelijk.

Het Schoonhovens College biedt het vak nu al een aantal jaar aan. Dirks: “Wij wilden het graag geaccepteerd krijgen als examenvak. Het krijgt dan gelijk een andere status in de school en leerlingen gaan er serieuzer mee aan de slag omdat het meetelt.”

Eisen

Een vak wordt niet zomaar een examenvak. Daar moest de school best wat voor doen. “Het moest aan veel eisen voldoen, zo bogen hoogleraren vakdidactiek zich over het vak en werd er advies gevraagd aan universiteiten. Het hele programma is kritisch doorgelicht. Al met al duurde het een jaar en dat schijnt nog snel te zijn.”

De docenten ontwikkelden het vak omdat ze vonden dat er binnen het vwo nog weinig gerichte aandacht voor het wetenschappelijk vervolgonderwijs was. “Wij wilden iets dat de vaardigheden zou trainen en interessant is voor zowel alfa, gamma en bèta-leerlingen”, zegt de decaan. In het vak leren leerlingen hoe ze met cijfers moeten omgaan, of bronnen betrouwbaar zijn, hoe je moet annoteren en hoe je verschillende visies verwerkt in één stuk.