Minder kansen voor kinderen laagopgeleide ouders Kinderen van laagopgeleide ouders krijgen minder kansen in het voortgezet onderwijs, vindt bijna de helft van de schoolleiders in die onderwijssector. In het basisonderwijs denkt 30 procent van de directeuren en leraren dat dit het geval is. 30 november 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Dat blijkt uit een rapport van Duo Onderwijsonderzoek onder 2203 leraren en schoolleiders uit het basis-en voortgezet onderwijs. Op de vraag of de leraren en schoolleiders de ongelijkheid zien toenemen, geeft bijna een vijfde van de ondervraagden in het voortgezet onderwijs aan dat dit zo is bij hun op school. In het basisonderwijs ligt het percentage lager. De stelling dat de kansenongelijkheid oploopt, geldt voor 12 procent van de basisscholen, zo schrijven de onderzoekers in het rapport. Toch geven ook veel ondervraagden (40 procent in het vo, 37 procent in het po) aan dat de kansenongelijkheid op hun school gelijk is gebleven. Eindtoets en selectie aan de poort De docenten en schoolleiders wijten de toename van ongelijkheid in het basisonderwijs aan de nieuwe positie van de eindtoets. Het advies van de docenten weegt zwaarder en dat is nadelig voor kinderen uit kansarmere milieus. “In het voortgezet onderwijs is de kansenongelijkheid vooral toegenomen”, zegt onderzoeker Liesbeth van der Woud. “Dat komt doordat ouders die het financieel goed hebben hun kinderen naar bijles sturen waar ze individueel extra lessen krijgen. Veel middelbare scholen geven wel huiswerkbegeleiding, maar dat is nooit één op één, zoals een bijles.” De toenemende selectie aan de poort draagt ook bij aan de groeiende ongelijkheid. Scholen selecteren strenger omdat zij op prestaties worden afgerekend. Om kansenongelijkheid te verminderen is, volgens Van der Woud, maatwerk nodig, zodat je alle kinderen op zijn of haar niveau kan begeleiden. “Alleen er zijn ook grote klassen. Leraren en schoolleiders gaven in de open antwoorden aan dat dat een belemmering is. Er is daardoor minder tijd voor individuele hulp. Ze zouden meer handen in de klas willen”, zegt Van der Woud. De invoering van passend onderwijs zorgde ook voor een toename van leerlingen met verschillende zorgbehoeftes, waardoor niet iedereen genoeg aandacht krijgt. Gratis bijles Bijna alle schoolleiders en leraren vinden dat zij iets kunnen doen aan kansenongelijkheid. Zo geeft 68 procent van de scholen in het voortgezet onderwijs gratis huiswerkbegeleiding aan leerlingen.
Groei bij pabo, krimp bij lerarenopleidingen vo 15 mrt De pabo’s zitten met 146 eerstejaars meer dan in 2021 een beetje in de plus. Daar houdt voor de onderwijssector het positieve nieuws op. De... LEES VERDER
Tekstloos prentenboek neemt boekenangst weg 1 mrt Voor onderwijs aan kinderen die niet kunnen of willen lezen, zijn tekstloze prentenboeken een verademing. Die boeken goed gebruiken in de klas vereist vakmanschap LEES VERDER
Leraar worden? Duik in het vak 19 jan Tijdens ‘Expeditie leerkracht’ ontdekken docenten-in-spe snel of het vak van leerkracht iets voor ze is. De eerste dag oefenen ze in het Technolab van de... LEES VERDER
Minister wil meer steun voor medezeggenschap hoger onderwijs 10 jan Minister Robbert Dijkgraaf wil niet alleen landelijke richtlijnen voor de financiële vergoedingen van leden van medezeggenschapsraden in het hoger onderwijs, maar ook voor hun scholing... LEES VERDER