Beeld: Screenshot www.reformatieenonderwijsnu.nl

AOb-website over Luther’s reformatie

Een website over één geloof en 500 jaar verdeeldheid. De twee levensbeschouwelijke afdelingen binnen de AOb: Sint Bonaventura (rooms-katholiek) en de CVHO (protestants-christelijk) presenteerden vanmiddag officieel hun website over de reformatie en de contrareformatie in het Utrechtse Museum Catharijneconvent.

De website is al wat langer online, maar werd vandaag officieel gepresenteerd op het jubileumcongres van de AOb-afdeling CVHO. De twee afdelingen vieren met de site hun 100-jarig bestaan en het feit dat het 500 jaar geleden is dat Luther de aanzet gaf tot de reformatie.

Invloed samenleving

‘Veel mensen weten iets van Luther en zijn stellingen op de deur van de slotkapel in het Duitse Wittenberg, maar veel minder mensen realiseren zich de invloed hiervan op de Europese samenleving tot op de dag van vandaag. Die invloed brengen we graag in beeld’, zo schrijven de twee afdelingen op de website. De site is gemaakt door zeven bestuursleden en oud-bestuursleden van CVHO en Bonaventura. Eerder stond ook in het Onderwijsblad het artikel ‘Niet preken, maar prikkelen’ over de website.

Leraren kunnen op de site alles vinden wat te maken heeft met 500 jaar Luther. De informatie is opgedeeld in vier thema’s en geografisch aan verschillende steden in Europa gelinkt. Er is lesmateriaal voor verschillende schoolvakken, zoals geschiedenis, godsdienst en kunst, en er zijn verdiepende artikelen. Docenten worden opgeroepen ook zelf hun lesmateriaal in te sturen.

Doel

De makers willen met de site collega-leraren stimuleren om de reformatie en contrareformatie te behandelen in hun lessen en waar mogelijk materiaal te delen. Ook willen ze helpen bij het vormgeven van een levensbeschouwelijke identiteit op school.

Bekijk de website op: www.reformatieenonderwijsnu.nl

Meer nieuws

Sneltesten in onderwijs van start

Op zo’n twintig middelbare scholen starten vandaag corona-sneltesten. Docenten en leerlingen die minimaal één lesuur in dezelfde ruimte zijn geweest als een besmette leerling of... LEES VERDER