Op het Piramide College in Den Haag hebben ze -ondanks het lerarentekort- een natuurkundedocent gevonden.
Op het Piramide College in Den Haag hebben ze -ondanks het lerarentekort- een natuurkundedocent gevonden.

Beeld: Pixabay

Lerarentekort in het vso: ‘vijf uur natuurkunde op één dag’

Op het Piramide College in Den Haag zijn ze dolblij: ze hebben een natuurkundedocent gevonden, ondanks het lerarentekort. Wel woont de docent –zonder files- zo’n anderhalf uur rijden verderop. Locatiedirecteur Loes Aarts: “We hebben het zo geroosterd dat hij op maandag en vrijdag lesgeeft. Leerlingen krijgen dan vier of vijf lesuren achtereen natuurkunde. Dat is beter dan dat we het vak niet meer kunnen geven.”

“We zijn heel blij dat we een natuurkundedocent hebben gevonden”, zegt Aarts. Ze is locatiedirecteur op een school voor voortgezet speciaal onderwijs (vso) waar zo’n negentig leerlingen zitten met een chronische ziekte of een lichamelijke beperking. Zij volgen een vmbo-of havo-opleiding. “We zijn klein, maar bieden wel veel vakken en profielen aan mede door creatief en inventief te zijn. Keuzemogelijkheden zijn belangrijk voor onze leerlingen, ze moeten vaak al zo veel inleveren vanwege hun beperkingen.”

Groot tekort

Het bètavak natuurkunde is een tekortvak. Cijfers van onderzoeksbureau Centerdata laten zien dat het voor scholen de komende jaren lastig wordt om natuurkundedocenten te vinden. Het onderzoeksbureau schat het tekort in 2023 op 178 voltijdbanen voor het vak natuurkunde.

De docent bij het Piramide College begon via een detacheringsbureau. “We hebben het geluk dat hij een passie heeft voor het vso. Hij zou natuurlijk overal aan de slag kunnen”, zegt Aarts. De reistijd vanuit zijn woonplaats in de Betuwe is niet gering. “Meestal vertrekt hij om half zes ’s ochtends om op tijd bij ons op school te zijn. Dan is hij vaak de eerste”, zegt de locatiedirecteur. De school heeft hem zo ingeroosterd dat hij twee hele dagen in Den Haag is. “Leerlingen met een technisch profiel op vmbo-t en havo volgen op die dagen zo’n vier tot vijf lesuren natuurkunde. Dat is de consequentie, maar ze vinden het prima en zijn het gewend.”

‘We hebben het geluk dat hij een passie heeft voor het vso. Hij zou natuurlijk overal aan de slag kunnen’

Mogelijkheden

Volgens Aarts is het belangrijk dat de technische profielen beschikbaar blijven op de school. “Het biedt veel mogelijkheden om door te studeren. We willen dit blijven aanbieden” Daarvoor is wel wat creativiteit nodig. “Skype is een heel goed hulpmiddel. Bij overleggen doordeweeks kan hij via Skype deelnemen. Ook leerlingen mogen hem mailen of Skypen op de dagen dat hij er niet is.”

Scholen in het vso hebben net als in het primair onderwijs last van het lerarentekort. Ze luidden al  diverse keren de noodklok. Aarts: “Maar, vaak zie je het niet in het vso omdat we alles oplossen. Waar andere scholen misschien een vak schrappen, bedenken wij een oplossing. Ook collega’s die eigenlijk ziek zijn, lopen door. Met inventiviteit houden we het vakkenaanbod overeind.”

Meer nieuws

Onderwijspersoneel eist regierol op

Tijdens de Wereld Lerarendag aanstaande maandag, 5 oktober, vertellen de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern, Oeso-baas Andreas Schleicher en AOb-vicevoorzitter Jelmer Evers hoe leraren de regie... LEES VERDER