Leraar voelt zich tweederangs uitvoerder Het huidige beleid om de professionalisering en de positie van leraren te verbeteren is te eenzijdig en helpt onvoldoende. Het beleid is te veel gericht op de individuele ontwikkeling van docenten, terwijl er veel meer aandacht moet zijn voor de samenwerking binnen lerarenteams. 27 september 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Dat schrijft de Onderwijsraad in een zojuist verschenen rapport. De raad adviseert de regering over belangrijke vraagstukken. In het advies bekeek de raad hoe de professionele ruimte, dus de zeggenschap die leraren hebben over hun beroep, zo goed mogelijk ingevuld kan worden. Aan de positie van docenten kan nog veel worden verbeterd, schrijft de raad. Zo vindt 56 procent van de leraren de werkdruk onacceptabel hoog in het onderwijs en voelt een belangrijk deel van de leraren zich een ‘tweederangs uitvoerder’. Weinig aandacht Wat kan er anders? De Onderwijsraad vindt dat er nu te vaak alleen naar de scholing en individuele kennis en vaardigheden wordt gekeken van leraren. Maar om je werk goed te kunnen doen, moet er ook aandacht zijn voor de werkcondities. ‘Die aandacht is er nu onvoldoende’, schrijft de raad. De aanbeveling is dan ook dat er meer aandacht komt voor samenwerking binnen lerarenteams. ‘Het team kan structuur en cultuur bieden waarbinnen leraren zich kunnen ontwikkelen’, aldus de raad. Bovendien kunnen docenten steun hebben aan collega’s binnen hun team wat kan helpen als ze te maken hebben met hoge werkdruk. Een goede samenwerking binnen lerarenteams vergroot de betrokkenheid bij het werk van docenten, zorgt voor een grotere werktevredenheid en via het lerarenteam kan invloed worden uitgeoefend. ‘Leraren krijgen toegang tot elkaars kennis, ervaring en vaardigheden. Ze kunnen daarvan leren en zo hun eigen competenties versterken.’ Als aanbeveling geeft de raad het advies aan docenten om in duo’s vaker bij elkaar in de klas te kijken. Lerarenteam centraal Een andere aanbeveling is dat lerarenteams vaker centraal moeten staan bij het beleid van de school. Een voorbeeld hiervan is dat de visie en doelen van school met het lerarenteam worden bepaald. De overheid moet hiervoor geen speciale regels op te stellen van de Onderwijsraad. Wel kunnen ze scholen stimuleren en ondersteunen om de prestaties van het team te verbeteren. Lerarenopleidingen moeten studenten vaardigheden bijbrengen om te leren samenwerken in teams. Lees het hele rapport van de Onderwijsraad: ‘Een ander perspectief op professionele ruimte in het onderwijs’ via deze link.
Groei bij pabo, krimp bij lerarenopleidingen vo 15 mrt De pabo’s zitten met 146 eerstejaars meer dan in 2021 een beetje in de plus. Daar houdt voor de onderwijssector het positieve nieuws op. De... LEES VERDER
Tekstloos prentenboek neemt boekenangst weg 1 mrt Voor onderwijs aan kinderen die niet kunnen of willen lezen, zijn tekstloze prentenboeken een verademing. Die boeken goed gebruiken in de klas vereist vakmanschap LEES VERDER
Leraar worden? Duik in het vak 19 jan Tijdens ‘Expeditie leerkracht’ ontdekken docenten-in-spe snel of het vak van leerkracht iets voor ze is. De eerste dag oefenen ze in het Technolab van de... LEES VERDER
Minister wil meer steun voor medezeggenschap hoger onderwijs 10 jan Minister Robbert Dijkgraaf wil niet alleen landelijke richtlijnen voor de financiële vergoedingen van leden van medezeggenschapsraden in het hoger onderwijs, maar ook voor hun scholing... LEES VERDER