Leraar voelt zich tweederangs uitvoerder Het huidige beleid om de professionalisering en de positie van leraren te verbeteren is te eenzijdig en helpt onvoldoende. Het beleid is te veel gericht op de individuele ontwikkeling van docenten, terwijl er veel meer aandacht moet zijn voor de samenwerking binnen lerarenteams. 27 september 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Dat schrijft de Onderwijsraad in een zojuist verschenen rapport. De raad adviseert de regering over belangrijke vraagstukken. In het advies bekeek de raad hoe de professionele ruimte, dus de zeggenschap die leraren hebben over hun beroep, zo goed mogelijk ingevuld kan worden. Aan de positie van docenten kan nog veel worden verbeterd, schrijft de raad. Zo vindt 56 procent van de leraren de werkdruk onacceptabel hoog in het onderwijs en voelt een belangrijk deel van de leraren zich een ‘tweederangs uitvoerder’. Weinig aandacht Wat kan er anders? De Onderwijsraad vindt dat er nu te vaak alleen naar de scholing en individuele kennis en vaardigheden wordt gekeken van leraren. Maar om je werk goed te kunnen doen, moet er ook aandacht zijn voor de werkcondities. ‘Die aandacht is er nu onvoldoende’, schrijft de raad. De aanbeveling is dan ook dat er meer aandacht komt voor samenwerking binnen lerarenteams. ‘Het team kan structuur en cultuur bieden waarbinnen leraren zich kunnen ontwikkelen’, aldus de raad. Bovendien kunnen docenten steun hebben aan collega’s binnen hun team wat kan helpen als ze te maken hebben met hoge werkdruk. Een goede samenwerking binnen lerarenteams vergroot de betrokkenheid bij het werk van docenten, zorgt voor een grotere werktevredenheid en via het lerarenteam kan invloed worden uitgeoefend. ‘Leraren krijgen toegang tot elkaars kennis, ervaring en vaardigheden. Ze kunnen daarvan leren en zo hun eigen competenties versterken.’ Als aanbeveling geeft de raad het advies aan docenten om in duo’s vaker bij elkaar in de klas te kijken. Lerarenteam centraal Een andere aanbeveling is dat lerarenteams vaker centraal moeten staan bij het beleid van de school. Een voorbeeld hiervan is dat de visie en doelen van school met het lerarenteam worden bepaald. De overheid moet hiervoor geen speciale regels op te stellen van de Onderwijsraad. Wel kunnen ze scholen stimuleren en ondersteunen om de prestaties van het team te verbeteren. Lerarenopleidingen moeten studenten vaardigheden bijbrengen om te leren samenwerken in teams. Lees het hele rapport van de Onderwijsraad: ‘Een ander perspectief op professionele ruimte in het onderwijs’ via deze link.
Onderzoek wijst uit: miljard euro tekort in hoger onderwijs 5 mrt Hogescholen en universiteiten hebben jaarlijks honderden miljoenen euro’s extra nodig. Dat staat in een langverwacht rapport dat het kabinet vandaag openbaar heeft gemaakt. Bovendien kan... LEES VERDER
Verbaasd over het Irma Sluis effect 4 mrt Een bijzonder bijeffect van de coronacrisis: de gebarentaal-opleiding is ineens razend populair. “Eindelijk word ik niet meer zo gek aangekeken als ik in een winkel... LEES VERDER
Universiteiten starten nieuwe masteropleiding voor onderwijzers 4 mrt Vier universiteiten willen in september 2022 een ‘pabo’ op wetenschappelijk masterniveau gaan aanbieden. De eerste universiteit kreeg inmiddels groen licht van de minister, maar de... LEES VERDER
Wetenschapper is niet het schaap met de vijf poten 3 mrt Een wetenschapper kan op veel gebieden succesvol zijn, maar niet alle successen worden gelijk erkend en gewaardeerd. Volgens wetenschapsfinanciers en kennisinstellingen moet het roer om.... LEES VERDER