Leraar gelokt met woon- en parkeerruimte Op verschillende plekken in Nederland proberen schoolbesturen en gemeentes leraren te lokken. Ze moeten snel zijn, want binnen vijf jaar zijn de tekorten in alle regio's merkbaar en valt er nauwelijks meer te schuiven. 29 september 2017 • TEKST Joëlle Poortvliet - Redactie Onderwijsblad Amsterdam biedt een parkeervergunning voor wie van ver komt en in de hoofdstad voor de klas wil staan. Het Rotterdamse schoolbestuur RVKO regelt goedkope kamers voor startende leraren uit het oosten van Nederland. En in Zeeland kun je straks vanaf dag één dat je met de pabo begint parttime werken op school én in loondienst. Vrouwen Vooral Rotterdam blijkt creatief in leraren lokken. Zo bestond er al de 5.000 euro welkomstbonus van de stad, biedt de Thomas More-pabo baangarantie en gaat de gemeente potentiële meesters en juffen zoeken bij sportclubs, scouting en in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Begin september zei wethouder Hugo de Jonge in de Telegraaf dat hij zich onder meer richt op ‘vrouwen met oudere kinderen’ die wel een pabo-diploma hebben, maar voor een andere carrière kozen. Hij gaat uitzoeken hoe hij ze weer voor de klas kan krijgen. Top drie Dat Rotterdam zich roert is niet onlogisch. Als het gaat om de arbeidsmarkt heeft de overheid Nederland opgesplitst in 39 regio’s en steden. Het ministerie van Onderwijs (OCW) liet onderzoeksbureau Centerdata de tekorten inschatten. Ze worden als eerste het grootst in Amsterdam, Rotterdam en De Gelderse Vallei. Het primair onderwijs van: Amsterdam heeft over vijf jaar een werkgelegenheid van 4636 fulltime banen (fte). Daarvan zijn 525 fte vacatures. Een tekort van 11 procent. Rotterdam heeft over vijf jaar werkgelegenheid van 3818 fte. Daarvan zijn 368 fte vacatures. Een tekort van 10 procent. De Gelderse Vallei (o.a. Amersfoort, Barneveld, Wageningen) heeft over vijf jaar een werkgelegenheid van 1889 fte. Daarvan zijn 191 fte vacatures. Een tekort van 10 procent. Zonder maatregelen loopt het lerarentekort in 2025 op naar een landelijk gemiddelde van 13 procent, aldus een brief van minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker aan Tweede Kamer in juni 2017. Dat zijn meer dan 10.000 voltijdsbanen. Stille reserve Centerdata werkt met instroomcijfers en rekent erop dat jaarlijks ongeveer de helft van de ‘nieuwe’ leraren uit de zogenaamde stille reserve komt. Dat zijn mensen die wel een onderwijsbevoegdheid hebben, maar die niet (meer) in het onderwijs werken. De andere helft van de instroom zullen pabo-afgestudeerden zijn. Lagere werkdruk Volgens de AOb is het lerarentekort mede ontstaan door slechte arbeidsvoorwaarden. Een beter salaris en lagere werkdruk moeten ervoor zorgen dat nu zo snel mogelijk, en in de toekomst, mensen leraar willen worden en blijven. Samen met de andere organisaties verenigd in PO-front organiseert de AOb daarom donderdag 5 oktober een landelijke staking. Onderwijsblad In het nieuwe Onderwijsblad dat dinsdag verschijnt analyseert de redactie zes manieren om meer leraren te trekken en geeft aan hoe kansrijk, of kansarm deze zijn. Losse initiatieven zoals nu ingezet door overheden of besturen komen niet als heel kansrijk uit de bus.
Onderzoek wijst uit: miljard euro tekort in hoger onderwijs 5 mrt Hogescholen en universiteiten hebben jaarlijks honderden miljoenen euro’s extra nodig. Dat staat in een langverwacht rapport dat het kabinet vandaag openbaar heeft gemaakt. Bovendien kan... LEES VERDER
Verbaasd over het Irma Sluis effect 4 mrt Een bijzonder bijeffect van de coronacrisis: de gebarentaal-opleiding is ineens razend populair. “Eindelijk word ik niet meer zo gek aangekeken als ik in een winkel... LEES VERDER
Universiteiten starten nieuwe masteropleiding voor onderwijzers 4 mrt Vier universiteiten willen in september 2022 een ‘pabo’ op wetenschappelijk masterniveau gaan aanbieden. De eerste universiteit kreeg inmiddels groen licht van de minister, maar de... LEES VERDER
Wetenschapper is niet het schaap met de vijf poten 3 mrt Een wetenschapper kan op veel gebieden succesvol zijn, maar niet alle successen worden gelijk erkend en gewaardeerd. Volgens wetenschapsfinanciers en kennisinstellingen moet het roer om.... LEES VERDER