Kamer wil duidelijkheid over rol docenten bij burgerschap Kamerleden spraken gisteren en afgelopen vrijdag met meer dan twintig wetenschappers, leraren en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties over radicalisering en burgerschapsvorming. 12 september 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Aanleiding was het verslag ‘2 werelden, 2 werkelijkheden’ door journalist Margalith Kleijwegt, dat dit voorjaar werd gepubliceerd. Tijdens de hoorzitting kwamen visies en meningen voorbij over gespreksvoering, discriminatie, radicalisering en veiligheid in de klas. De AOb wil in ieder geval dat leraren geen formele rol krijgen bij het signaleren van radicalisering. Wel vroeg Rob Hommen, hoofdbestuurder van de AOb en docent in het voortgezet onderwijs, de Kamerleden om tijd en ruimte voor het creëren van een klassenklimaat waarin elke leerling zich veilig en gehoord voelt. De input wordt gebruikt voor verdere discussie over Onderwijs2032, aldus een woordvoerder van OCW. Verslagen komen binnen anderhalve maand online. Download: Inbreng AOb 2 werelden 2 werkelijkheden hoorzitting september 2016
Leraar worden? Duik in het vak 19 jan Tijdens ‘Expeditie leerkracht’ ontdekken docenten-in-spe snel of het vak van leerkracht iets voor ze is. De eerste dag oefenen ze in het Technolab van de... LEES VERDER
Minister wil meer steun voor medezeggenschap hoger onderwijs 10 jan Minister Robbert Dijkgraaf wil niet alleen landelijke richtlijnen voor de financiële vergoedingen van leden van medezeggenschapsraden in het hoger onderwijs, maar ook voor hun scholing... LEES VERDER
Lerarentekort zet schoolbestuurder klem 19 okt Door het lerarentekort hebben schoolbestuurders uitzendbureaus nodig om aan personeel te komen - soms tegen wil en dank. Steeds vaker stellen onderwijsstichtingen paal en perk... LEES VERDER
CO2-meter verplicht in elk klaslokaal 30 sep In elk lokaal in het primair en voortgezet onderwijs moet verplicht een CO2-meter zijn. Dat heeft onderwijsminister Dennis Wiersma vandaag bekend gemaakt. LEES VERDER