Algemeen

Kamer wil duidelijkheid over rol docenten bij burgerschap

Kamerleden spraken gisteren en afgelopen vrijdag met meer dan twintig wetenschappers, leraren en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties over radicalisering en burgerschapsvorming.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - Minder dan een minuut om te lezen

Aanleiding was het verslag ‘2 werelden, 2 werkelijkheden’ door journalist Margalith Kleijwegt, dat dit voorjaar werd gepubliceerd. Tijdens de hoorzitting kwamen visies en meningen voorbij over gespreksvoering, discriminatie, radicalisering en veiligheid in de klas.

De AOb wil in ieder geval dat leraren geen formele rol krijgen bij het signaleren van radicalisering. Wel vroeg Rob Hommen, hoofdbestuurder van de AOb en docent in het voortgezet onderwijs, de Kamerleden om tijd en ruimte voor het creëren van een klassenklimaat waarin elke leerling zich veilig en gehoord voelt.

De input wordt gebruikt voor verdere discussie over Onderwijs2032, aldus een woordvoerder van OCW. Verslagen komen binnen anderhalve maand online.

Download: Inbreng AOb 2 werelden 2 werkelijkheden hoorzitting september 2016