Kamer wil duidelijkheid over rol docenten bij burgerschap Kamerleden spraken gisteren en afgelopen vrijdag met meer dan twintig wetenschappers, leraren en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties over radicalisering en burgerschapsvorming. 12 september 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Aanleiding was het verslag ‘2 werelden, 2 werkelijkheden’ door journalist Margalith Kleijwegt, dat dit voorjaar werd gepubliceerd. Tijdens de hoorzitting kwamen visies en meningen voorbij over gespreksvoering, discriminatie, radicalisering en veiligheid in de klas. De AOb wil in ieder geval dat leraren geen formele rol krijgen bij het signaleren van radicalisering. Wel vroeg Rob Hommen, hoofdbestuurder van de AOb en docent in het voortgezet onderwijs, de Kamerleden om tijd en ruimte voor het creëren van een klassenklimaat waarin elke leerling zich veilig en gehoord voelt. De input wordt gebruikt voor verdere discussie over Onderwijs2032, aldus een woordvoerder van OCW. Verslagen komen binnen anderhalve maand online. Download: Inbreng AOb 2 werelden 2 werkelijkheden hoorzitting september 2016
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER