Kamer wil duidelijkheid over rol docenten bij burgerschap Kamerleden spraken gisteren en afgelopen vrijdag met meer dan twintig wetenschappers, leraren en vertegenwoordigers van onderwijsorganisaties over radicalisering en burgerschapsvorming. 12 september 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Aanleiding was het verslag ‘2 werelden, 2 werkelijkheden’ door journalist Margalith Kleijwegt, dat dit voorjaar werd gepubliceerd. Tijdens de hoorzitting kwamen visies en meningen voorbij over gespreksvoering, discriminatie, radicalisering en veiligheid in de klas. De AOb wil in ieder geval dat leraren geen formele rol krijgen bij het signaleren van radicalisering. Wel vroeg Rob Hommen, hoofdbestuurder van de AOb en docent in het voortgezet onderwijs, de Kamerleden om tijd en ruimte voor het creëren van een klassenklimaat waarin elke leerling zich veilig en gehoord voelt. De input wordt gebruikt voor verdere discussie over Onderwijs2032, aldus een woordvoerder van OCW. Verslagen komen binnen anderhalve maand online. Download: Inbreng AOb 2 werelden 2 werkelijkheden hoorzitting september 2016
Mag mijn werktijdfactor worden afgerond? 23 mei Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur? LEES VERDER
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER