Internationaal Pisa-rapport waarschuwt voor lerarentekort op achterstandsscholen Scholen met veel achterstandsleerlingen hebben vaker een gebrek aan geld en leerkrachten. Dat concludeert een internationaal Pisa-onderzoek dat vandaag verschijnt. ‘Het is zorgelijk dat je postcode je kansen in het leven bepaalt.’ 29 september 2020 • TEKST Webredactie - Rob Voorwinden Uit het Pisa-rapport, dat is opgesteld in opdracht van de Oeso (de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) blijkt dat het lerarentekort op achterstandsscholen geen typisch Nederlands probleem is. Achterstandsscholen in de hele wereld hebben vaker een gebrek aan middelen en aan leerkrachten. ‘In deze scholen hebben leerlingen een dubbele achterstand’, schrijven de Pisa-onderzoekers. ‘Die van hun sociaaleconomische achtergrond én van het schoolsysteem.’ Leesprestaties In Nederland zit 35,7 procent van de leerlingen op een school waar de instructie gehinderd wordt door een gebrek aan leerkrachten. Daarmee scoort Nederland duidelijk slechter dan het Oeso-gemiddelde van 27 procent. De directeuren van deze Nederlandse scholen melden dat het lerarentekort ten koste gaat van de leesprestaties. ‘Achterstandsleerlingen hebben één kans in het leven: een goede school en een fantastische leraar’ In veel landen blijkt nog grote ongelijkheid te bestaan tussen de prestaties van leerlingen van achterstandsscholen en de prestaties van leerlingen op scholen in betere buurten. ‘Leerlingen uit goede families vinden hun pad naar succes wel’, stelt het onderzoek. ‘Maar leerlingen uit een achterstandsituatie hebben maar één kans in het leven: een goede school en een fantastische leraar.’ Postcode Als leerlingen deze boot missen, zeggen de onderzoekers, komen ze in een negatieve spiraal terecht. Hun leerresultaten gaan dan hun onderwijsachterstand bevestigen, in plaats van deze weg te werken. ‘Het is teleurstellend dat in veel landen de postcode van je school de sterke voorspeller is van je leerprestaties’, aldus het rapport. Urgentie Volgens de onderzoekers moet de ongelijkheid tussen achterstandsscholen en scholen in betere buurten ‘met grote urgentie’ worden aangepakt. ‘Het wegwerken van achterstanden vergroot de sociale cohesie én vergroot de vaardigheden van de beroepsbevolking – en dus de economische groei.’ Lees ook: ‘Nederlandse Pisa-scores zakken weg’
Slob: ‘Geen voorrang voor leraren bij vaccinatie’ 25 jan Minister Arie Slob is niet van plan leraren voorrang te geven bij vaccinatie, zo liet hij vandaag in de Tweede Kamer weten. Verder wil hij... LEES VERDER
Terug in de bubbel 23 jan Armand Kertzman, fotograaf en leerkracht, documenteert in coronatijd het leven op basisschool de Wingerd in Roosendaal. Tot 16 december 2020 bood school leerlingen een ontsnapping,... LEES VERDER
‘Kleine klas schept ruimte voor leraar en leerling’ 22 jan Het nieuwste onderzoek naar het effect van klassengrootte wijst uit wat elke leraar al vermoedt: in een kleine klas geef je beter onderwijs. Veel economen... LEES VERDER
Student mag tijdens avondklok toch op pad voor tentamen 21 jan Het Tweede Kamerdebat over een avondklok wordt op dit moment nog gevoerd. Maar als de maatregel er komt, dan kunnen ingeplande examens en tentamens 's... LEES VERDER