Internationaal Pisa-rapport waarschuwt voor lerarentekort op achterstandsscholen Scholen met veel achterstandsleerlingen hebben vaker een gebrek aan geld en leerkrachten. Dat concludeert een internationaal Pisa-onderzoek dat vandaag verschijnt. ‘Het is zorgelijk dat je postcode je kansen in het leven bepaalt.’ 29 september 2020 • TEKST Webredactie - Rob Voorwinden Uit het Pisa-rapport, dat is opgesteld in opdracht van de Oeso (de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) blijkt dat het lerarentekort op achterstandsscholen geen typisch Nederlands probleem is. Achterstandsscholen in de hele wereld hebben vaker een gebrek aan middelen en aan leerkrachten. ‘In deze scholen hebben leerlingen een dubbele achterstand’, schrijven de Pisa-onderzoekers. ‘Die van hun sociaaleconomische achtergrond én van het schoolsysteem.’ Leesprestaties In Nederland zit 35,7 procent van de leerlingen op een school waar de instructie gehinderd wordt door een gebrek aan leerkrachten. Daarmee scoort Nederland duidelijk slechter dan het Oeso-gemiddelde van 27 procent. De directeuren van deze Nederlandse scholen melden dat het lerarentekort ten koste gaat van de leesprestaties. ‘Achterstandsleerlingen hebben één kans in het leven: een goede school en een fantastische leraar’ In veel landen blijkt nog grote ongelijkheid te bestaan tussen de prestaties van leerlingen van achterstandsscholen en de prestaties van leerlingen op scholen in betere buurten. ‘Leerlingen uit goede families vinden hun pad naar succes wel’, stelt het onderzoek. ‘Maar leerlingen uit een achterstandsituatie hebben maar één kans in het leven: een goede school en een fantastische leraar.’ Postcode Als leerlingen deze boot missen, zeggen de onderzoekers, komen ze in een negatieve spiraal terecht. Hun leerresultaten gaan dan hun onderwijsachterstand bevestigen, in plaats van deze weg te werken. ‘Het is teleurstellend dat in veel landen de postcode van je school de sterke voorspeller is van je leerprestaties’, aldus het rapport. Urgentie Volgens de onderzoekers moet de ongelijkheid tussen achterstandsscholen en scholen in betere buurten ‘met grote urgentie’ worden aangepakt. ‘Het wegwerken van achterstanden vergroot de sociale cohesie én vergroot de vaardigheden van de beroepsbevolking – en dus de economische groei.’ Lees ook: ‘Nederlandse Pisa-scores zakken weg’
Gros vo-besturen onder 80%-norm voor vaste contracten 8 jun Het aantal tijdelijke contracten in het voortgezet onderwijs is opnieuw toegenomen. Het gros van de vo-besturen zit onder de 80-procentsnorm voor vaste contracten die onderwijsminister... LEES VERDER
Zet je handtekening: nooit meer een loonkloof voor het primair onderwijs! 8 jun Het kabinet biedt 5 procent loonsverhoging - dat is lang niet voldoende om de inflatie bij te houden. Verder ligt er een nieuwe loonkloof met... LEES VERDER
Minister wil onbevoegden toestaan in nieuwkomersonderwijs 7 jun Leerlingen die net in Nederland zijn en onderwijs volgen voor nieuwkomers moeten les kunnen krijgen van onbevoegde leraren. Vanwege de wachtlijsten en personeelstekorten wil onderwijsminister... LEES VERDER
Niemand schrijft voor wat ik zeg in mijn klas 5 jun Een redacteur van een radioprogramma nodigde me uit voor een debat met vertegenwoordigers van de VO-Raad en het LAKS. Ik moet eerlijk zeggen, ik had... LEES VERDER