Algemeen

Idee: Samen een film maken verbroedert

Waar mogelijk maakt leraar Maurice Ermen gebruik van video in zijn lessen. Hij ziet leerlingen enthousiast samenwerken en er veel meer dan alleen het lesdoel van opsteken.

Tekst Daniëlla van 't Erve - Redactie Onderwijsblad - - 4 Minuten om te lezen

idee-film-maken

Beeld: Angeliek de Jonge

“Schuif om te vergrendelen”, leest meester Benjamin hardop. Hij schuift vervolgens zijn hele tablet opzij en kijkt verbaasd als dat niet werkt. Het is een fragment uit de film ‘Mediawijs of grijs?’ waarmee de groep van leraar Maurice Ermen van basisschool de Uitvinding in Enschede vorig jaar een prijs won.

Op deze school voor gepersonaliseerd onderwijs volgt elk kind zijn eigen leerroute. Ermen is verantwoordelijk voor zijn stamgroep met kinderen uit groep 6, 7 en 8 en geeft daarnaast het vak wereldoriëntatie. Hij bedenkt zelf zijn lessen en opdrachten, waar mogelijk met gebruik van video. “Film is een fantastisch middel omdat het zoveel lagen biedt”, vertelt hij. “Naast het maken van de film, gaat het ook over burgerschap, mediawijsheid, taal, jezelf presenteren en noem maar op.”

Fakenieuws

Zo heeft hij een project over de ruimte gekoppeld aan het thema vloggen. Een van de opdrachten was: maak een reclamevlog om een woning op de maan te verkopen. “Daarvoor moet je natuurlijk allerlei feitjes over de maan weten en die op een ludieke manier weten te presenteren om mensen over te halen”, legt hij uit. “Leerlingen leren ook wat reclame is en hoe je echt van fakenieuws onderscheidt.”

Leerlingen maken eerst een plan. Na goedkeuring daarvan kan het filmen beginnen. Tenslotte kunnen ze de film nog gaan editen en titels of een muziekje toevoegen. “Kinderen zijn heel creatief en willen meteen aan de slag. Dit sluit aan bij hun belevingswereld; ze hebben elke dag te maken met video, vloggers of snapchat. Ze raken dus superenthousiast als ze hierover dingen kunnen leren”, verklaart Ermen, die al van jongs af aan gek is op films en meer dan vierhonderd dvd’s thuis heeft. “Ik leerde zelf veel beter via beeld dan via tekst. Schooltv was voor mij het mooiste moment van de week. Dat enthousiasme neem ik als leraar mee de klas in.”

Kinderen raken superenthousiast als ze over film kunnen leren

Met zijn stamgroep maakt hij jaarlijks daarnaast grotere films, zoals voor het Kinderrechtenfilmfestival. Ermen: “Dat is een ideaal moment voor elke leerkracht om met film bezig te gaan, omdat dit een duidelijk kader biedt. Je verzint met de kinderen ideeën voor een film over een kinderrecht en maakt hier samen een prototype van. Als het idee wordt uitgekozen, komen ze de echte film op school draaien. Een aanrader!”

Trots

Ermen hoopt dat meer leraren film willen gaan inzetten in de les, ook als ze er zelf minder interesse in hebben. “Kinderen vinden het leuk om te doen, waardoor ze de stof vaak ook sneller zullen onthouden. Daarnaast kunnen ze hun talenten ontdekken in de verschillende aspecten die erbij horen: van acteren en decorontwerpen tot camerawerk en promotie. Met z’n allen werken aan een product waar iedereen na afloop trots op is, zorgt bovendien voor een goede sfeer. Samen een film maken verbroedert.”

Wie wil, kan er volgens hem morgen ermee beginnen. Het filmen kan gewoon met een mobiel en het editen via een gratis programma als iMovie. De app Quik, die automatisch beelden omzet in een filmpje, is al geschikt vanaf groep 3. “Begin gewoon klein”, geeft hij als tip. “Je kunt het zo gek maken als je wilt en special effects toevoegen, maar dat hoeft allemaal niet. De kaders van de opdracht, zoals lengte en inhoud, bieden houvast, waardoor je de leerlingen kunt loslaten. Je zult zien dat ze zelf al heel veel kunnen en het ook razend snel oppakken. Een jongen die niet kon editen, heb ik twee keer iets laten zien en nu doet hij de meeste filmpjes en leert hij het andere kinderen.”

Je kunt het zo gek maken als je wilt en special effects toevoegen, maar dat hoeft allemaal niet

Het integreren van video in zijn lessen leverde Ermen een nominatie op voor Filmleraar van het jaar. Hij greep net naast de titel, maar ziet dat niet als verlies. “Het heeft veel aandacht opgeleverd voor filmeducatie en dat is uiteindelijk waar het om gaat.” I’ll be back, reageerde hij bovendien na afloop, verwijzend naar de uitspraak van zijn favoriete acteur Arnold Schwarzenegger. Plannen heeft hij genoeg namelijk. Zo wil hij dit jaar met zijn klas een interactieve film maken, waarbij het publiek het vervolg kan kiezen. “Hoe dat precies moet is nog een uitdaging voor mij, maar leerlingen stromen in elk geval al over van ideeën.”

Wil je meer informatie? Mail: m.ermen@deuitvinding.nl
Ben jij met iets bijzonders bezig, of ken jij iemand die in deze serie past? Laat het weten via onderwijsblad@aob.nl