Groenteman en brandweerman stand-by bij tekort aan leraren Scholengroep Samen Katholieke Scholen (SaKS) in Alkmaar heeft groentemannen, bakkers en brandweermannen ‘stand-by’ voor een les over hun beroep als er te weinig leraren zijn, bijvoorbeeld vanwege een griepgolf. “We bedachten het uit nood, maar daarvan maken we op deze manier een deugd”, zegt Helma van der Hoorn, collegevoorzitter van SaKS. 3 april 2019 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad De Talentcirkel, dat is de naam van het project van de scholengroep met in totaal veertien scholen in Alkmaar en Bergen. “We vroegen aan iedereen om ons heen of ze hun passie voor hun beroep wilden delen met de leerlingen”, zegt Van der Hoorn. Nu heeft de school een lijst met mensen uit verschillende beroepsgroepen die ‘klaarstaan’ als de nood aan de man is. Beroep Deze ‘gelegenheidsdocenten’ zullen geen les uit de boeken geven, maar vooral vertellen over hun beroep, zodat leerlingen daarover leren. “De groenteboer bijvoorbeeld over hoe je groenten selecteert op de veiling en hoe je ziet of het een goede bloemkool is”, zegt de collegevoorzitter. “Een verpleegkundige geeft een EHBO-workshop en brandweermannen leggen uit hoe het werkt met een brand.” Ook mensen van de plaatselijke bibliotheek en het kunst-en cultuurcentrum zitten in het netwerk. Wel blijft de verantwoordelijkheid voor de groep bij een collega uit een andere klas liggen. De scholengroep denkt dat de invallers die vertellen over hun beroep uitkomst kunnen bieden voordat er een klas wordt opgedeeld. Tekort SaKS bedacht het plan aanvankelijk uit nood voor het lerarentekort. “Het doet echt iets als er een klas naar huis moet”, zegt Van der Hoorn. Toch valt het bij de scholengroep voorlopig nog mee. “Alleen bij een hoge piek in de griepgolf komen we in de problemen. We hebben veel mensen aangenomen, zoals zij-instromers en hebben een eigen flexpool. Deze mensen zijn wel vast in dienst, maar kunnen flexibel ingezet worden.” Komende week gaat de scholengroep het project uitproberen op één van de scholen. “We kijken dan waar we tegenaan lopen en hoe het uitpakt.”
Mag mijn werktijdfactor worden afgerond? 23 mei Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur? LEES VERDER
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER