Jarige leerlingen op de Anne Frank school in Gorinchem mogen een activiteit kiezen in plaats van een traktatie meebrengen van huis.
Jarige leerlingen op de Anne Frank school in Gorinchem mogen een activiteit kiezen in plaats van een traktatie meebrengen van huis.

Beeld: Pixabay

Gorinchemse Anne Frank school stopt met eet-traktaties

De openbare basisschool Anne Frank hanteert een nieuw traktatiebeleid: leerlingen delen geen eetbare traktatie meer uit. In plaats daarvan trakteren ze hun klasgenootjes op een gekozen groepsactiviteit. “Het besluit is met het lerarenteam genomen”, zegt schooldirecteur Hellen Blom. “Eetbare traktaties leverden namelijk best wat problemen en dilemma’s op.”

In de laatste nieuwsbrief van september kondigt de school het nieuws rondom de traktaties aan. ‘Wij hebben als team besloten dat een jarige géén traktatie meer meebrengt om uit te delen’, zo staat in de nieuwsbrief. Wel benadrukt de school dat ze de verjaardagen blijven vieren: klasgenoten zingen voor de jarige en de kleuters maken een verjaardagsmuts.

Voedingsintolerantie

Het meenemen van traktaties, zoals snoep of fruit, doet de school niet meer. “We hebben gezocht naar een andere manier om een kind op zijn verjaardag in het zonnetje te zetten. Voor zover ik weet als één van de eerste scholen in de regio”, zegt schooldirecteur Blom. De traktaties leverden de leerkrachten namelijk best extra denkwerk op. Zo hebben meerdere kinderen een allergie, voedingsintolerantie of ziekte. “Ik heb drie epi-pennen liggen op school”, zegt Blom. “Bij deze leerlingen moet je erg letten op het eten. Ook zijn er kinderen waarbij leraren bij een traktatie vaak in dubio zijn wat wel en niet kan en of er extra insuline bijgespoten moet worden.”

Ongelijkheid

Er was ook discussie over wat nu een gezonde traktatie is en traktaties werden best vaak weggegooid omdat leerlingen ze niet lusten of niet mogen. “Het lerarenteam werd overladen met traktaties die lang niet altijd opkwamen. We vonden het zonde en een verspilling van voedsel, terwijl de intentie van ouders zo goed is.” Daarnaast wijst Blom op de ongelijkheid die er ontstond tussen leerlingen. “We zagen patronen van ‘en-en-en’ ontstaan”, zegt de schooldirecteur. Dat benadrukt de school ook in de nieuwsbrief: kinderen zonder traktaties hadden een rotdag in plaats van een feestdag, zo staat in de brief.

Kiezen

De school nam daarom een besluit samen met de leraren en de leerlingenraad. Vanaf dit schooljaar bedenken leerlingen welke activiteit ze willen doen met hun klas. “We vragen ze: waar wil jij ons op trakteren, het is jouw dag”, zegt Blom. Dat kan van alles zijn. “Bijvoorbeeld tien minuten van de gymles invullen of iemand wilde een game doen met de klas. Bij de kleuters is er een keuzewand en dan maakt de jarige de keuze uit bijvoorbeeld bellen blazen, de polonaise lopen, de stoel versieren of mag stickers uitdelen.”

Volgens de schooldirecteur verloopt het tot nu toe zonder problemen. “Een kind dat nooit had getrakteerd straalde. Nu kan iedereen meedoen.”

Meer nieuws

Onderwijspersoneel eist regierol op

Tijdens de Wereld Lerarendag aanstaande maandag, 5 oktober, vertellen de Nieuw-Zeelandse premier Jacinda Ardern, Oeso-baas Andreas Schleicher en AOb-vicevoorzitter Jelmer Evers hoe leraren de regie... LEES VERDER