Functiewaardering is niet de oorzaak van salarisverschil tussen onderwijssectoren De salarisverschillen tussen basis- en voortgezet onderwijs worden niet veroorzaakt door verschillen in functiewaardering. De oorzaak is dat het basisonderwijs langer op de nullijn is gezet. 4 oktober 2018 • TEKST Redactie Onderwijsblad Dat verklaren de Stichting van het Onderwijs en AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen. De Tweede Kamer had de Stichting van het Onderwijs gevraagd onderzoek te doen naar de salarisverschillen tussen het basis- en het voortgezet onderwijs. Werden die verschillen wellicht veroorzaakt door het systeem van functiewaardering? En zou dat systeem moeten worden aangepast? Het antwoord van de Stichting van het Onderwijs, een overlegplatform van werkgevers en werknemers, is dat de lerarenfuncties in het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs op dezelfde manier worden gewaardeerd. “Voor elk onderdeel van de lerarenfunctie worden punten toegekend”, zegt Verheggen. “Het zelfstandig draaien van een groep levert meer punten op dan het assisteren in een groep. Leidinggevende taken leveren extra punten op enzovoort.” Deze criteria, samen met het aantal bijbehorende punten, zijn gelijk in het primair en voortgezet onderwijs. Knoppen Het salarisverschil wordt dus niet veroorzaakt door de functiewaardering, maar door beloning van die functies. Een leraar met bijvoorbeeld 55 punten in het voortgezet onderwijs krijgt meer salaris dan een leraar met 55 punten in het basisonderwijs. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen: ‘De oorzaak van de salarisverschillen is dat de politiek aan de knoppen draait’ “De oorzaak van de salarisverschillen is dat de politiek aan de knoppen draait”, zegt Verheggen. In de eerste plaats is het de bedoeling dat de lonen in het onderwijs de salarissen in het bedrijfsleven volgen; de zogenoemde referentiesystematiek. Verheggen: “Maar als de politiek wil bezuinigen, wordt die systematiek geheel of gedeeltelijk losgelaten en wordt het onderwijs op de nullijn gezet. Dat is zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs jarenlang gebeurd. Maar in het basisonderwijs startte de nullijn één jaar eerder.” Budgetten Verder vermoedt Verheggen dat er verschillende budgetten voor de arbeidsvoorwaarden worden toegekend aan het primair- en voortgezet onderwijs. En dat het basisonderwijs domweg minder geld krijgt dan het voortgezet onderwijs. “Maar in de hoogte van die budgetten krijgen wij als vakbonden nooit inzicht. Dat noem ik het best bewaarde geheim van Den Haag.” Het opheffen van de salarisverschillen is eigenlijk heel simpel, zegt Verheggen. “Werk in de eerste plaats de bestaande salariskloof weg. Zorg daarna dat de sector basisonderwijs genoeg geld krijgt om leraren normaal te belonen. En geef openheid in de budgetten per sector, zodat wij er in cao’s voor kunnen waken dat dat salarissen in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs in de pas blijven lopen.” En gebruik, tenslotte, de referentieramingen waarvoor ze bedoeld zijn. “Niet als bezuinigingsmiddel, maar als garantie voor een marktconform salaris voor iedereen in het onderwijs.”
Universiteiten starten nieuwe masteropleiding voor onderwijzers 4 mrt Vier universiteiten willen in september 2022 een ‘pabo’ op wetenschappelijk masterniveau gaan aanbieden. De eerste universiteit kreeg inmiddels groen licht van de minister, maar de... LEES VERDER
Wetenschapper is niet het schaap met de vijf poten 3 mrt Een wetenschapper kan op veel gebieden succesvol zijn, maar niet alle successen worden gelijk erkend en gewaardeerd. Volgens wetenschapsfinanciers en kennisinstellingen moet het roer om.... LEES VERDER
Opening middelbare scholen is fiks karwei 2 mrt Middelbare scholieren mogen weer minstens één dag in de week naar school. Het is een enorme klus voor roostermakers, docenten en ondersteuners die zich terecht... LEES VERDER
Politieke partijen beloven onderwijs miljarden extra 1 mrt De meeste partijen willen na de verkiezingen miljarden uittrekken voor onderwijs, maar niet allemaal. De VVD - grootste partij in de Tweede Kamer en de... LEES VERDER