Eindexamen vo 2018 Sinds deze week is de adviestabel voor de examens weer beschikbaar. Een belangrijk aandachtspunt in de examenperiode is te zorgen dat het na te kijken examenwerk tijdig bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector is. 6 februari 2018 • TEKST webredactie AOb Sinds deze week is de adviestabel voor de examens weer beschikbaar. Een belangrijk aandachtspunt in de examenperiode is te zorgen dat het na te kijken examenwerk tijdig bij de tweede en weer terug bij de eerste corrector is. De nieuwe adviestabel die tot stand is gekomen na overleg met CvTE en de diverse vakverenigingen vind je hier Ben je corrector? We raden je aan om met je collega’s en schoolleider nu al te bespreken hoe jij in de examenperiode zo kunt worden ondersteund dat je jouw werk goed kunt doen. De gespreksonderwerpen vind je in deze checklist Waarom een adviestabel? De eindexamens gaan over een paar maanden weer van start. Sinds een paar jaar doet een task force bestaande uit vertegenwoordigers van vakbonden en VO-raad z’n best om het eindexamenproces te verbeteren. De afgelopen jaren hebben we daarvoor enquêtes uitgezet, kwam er een meldpunt en verscheen er een adviestabel met data voor het nakijken en opsturen van de examens. Dit alles om de kwaliteit van de eerste en de tweede correctie te verbeteren. Waarom nu afspraken maken over de correctie van de Centrale Examens? De afgelopen jaren is er de nodige vooruitgang geboekt. Uit enquetes blijkt dat eerste en tweede correctie beter worden uitgevoerd. Punt van zorg is nog steeds de werkbelasting van de docent. Eerste en tweede correctie kosten veel tijd en aandacht, en het nakijkproces kan nog altijd verbeterd worden. Docenten klagen over de hoge werkdruk; die is alleen maar toegenomen. Een goede waardering en ondersteuning op schoolniveau moet leiden tot een betere correctiepraktijk. De VO-raad zorgt op bestuursniveau voor protocollen en een checklist, op scholen moeten schoolleiding en docenten tijdig – liefst aan het begin van het schooljaar- afspraken maken over werkzaamheden tijdens de examens. Te denken valt aan een eventuele vrijstelling van lessen en een goede afstemming van de jaarplanning tijdens de examenperiode. Ook via het taakbeleid en in overleg met de (P)MR kan de school de examendocenten ondersteuning bieden. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat docenten met examenklassen minder klokuren op hun taakbrief krijgen, omdat de lessen in dergelijke groepen eerder stoppen. Dat levert juist meer werkdruk tijdens de correctie op en komt een zorgvuldige correctie niet ten goede
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER