Een internationaal netwerk voor leraren: doe jij mee? De AOb onderzoekt samen met Education International (de federatie van lerarenvakbonden wereldwijd) en andere vakbonden en lerarenorganisaties of er behoefte is aan een wereldwijd netwerk van leraren. 12 oktober 2017 • TEKST Webredactie Leraren werken steeds meer internationaal samen en zoeken contact via verschillende online kanalen zoals Twitter en Facebook. Het aantal uitwisselingsprojecten en internationale lerarennetwerken die nu al actief zijn, neemt toe. Daarnaast willen overheden en internationale organisaties deze initiatieven steeds vaker ondersteunen. Wel zijn de ontwikkelingen nog erg versnipperd. Het is moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Want waar vind je collega’s om mee samen te werken en organisaties en materiaal dat je kunt vertrouwen? Commerciële initiatieven winnen in dit internationale veld aan invloed en beïnvloeden daarmee de kansengelijkheid. TEN Global Education International vindt dat de beroepsgroep hierin juist zelf de leiding in moet nemen. Dit was ook een van de conclusies van ‘Flip the System: changing education from the ground up’ dat EI samen met Jelmer Evers en Rene Kneyber heeft uitgegeven. Vervolgens moeten privacy, kwalitatief goed en publiek onderwijs voor elk kind, goed opgeleide en uitgeruste leraren en non-profit centraal staan. Om dit voor elkaar te krijgen stelt Education International voor om een Global Teacher and Educator Network (TEN Global) op te richten. Een netwerk dat individuele leraren met elkaar en met organisaties verbindt. Het netwerk kan allerlei zaken oppakken. Denk aan samenwerkingsprojecten, onderwijsonderzoek, didactiek, lesmateriaal, professionaliseren, de rol van leraren op de school en op nationaal niveau, activisme, enzovoorts. Om de haalbaarheid te onderzoeken is EI een pilot gestart met internationale organisaties en vakbonden uit Nederland (de AOB), de VS, Mexico en Oeganda. Om meer inzicht in de behoeftes van leraren te krijgen in internationale samenwerking en het TEN Global platform worden ook een aantal focus-groepen georganiseerd in de vier landen. Heb je interesse om mee te denken en je mening te geven meld je dan hier aan. Het gaat om een sessie van ongeveer anderhalf uur met 8 leraren. De focus-groep zal aan het eind van de middag plaatsvinden bij de AOb in Utrecht. De precieze data worden nader bepaald aan de hand van interesse. Maar zullen waarschijnlijk in de laatste week van oktober plaatsvinden. Geef je op voor de pilot Daarnaast kun je je ook opgeven voor de pilot zelf. Het begint met een online platform dat inmiddels al is gemaakt. Deelname kost ongeveer vijf uur per maand, meer kan natuurlijk altijd. Voor de pilot kun je je hier aanmelden. Voor meer informatie kun je ook contact opnemen met Jelmer Evers jelmer.evers@ei-ie.org.
Onderzoek wijst uit: miljard euro tekort in hoger onderwijs 5 mrt Hogescholen en universiteiten hebben jaarlijks honderden miljoenen euro’s extra nodig. Dat staat in een langverwacht rapport dat het kabinet vandaag openbaar heeft gemaakt. Bovendien kan... LEES VERDER
Verbaasd over het Irma Sluis effect 4 mrt Een bijzonder bijeffect van de coronacrisis: de gebarentaal-opleiding is ineens razend populair. “Eindelijk word ik niet meer zo gek aangekeken als ik in een winkel... LEES VERDER
Universiteiten starten nieuwe masteropleiding voor onderwijzers 4 mrt Vier universiteiten willen in september 2022 een ‘pabo’ op wetenschappelijk masterniveau gaan aanbieden. De eerste universiteit kreeg inmiddels groen licht van de minister, maar de... LEES VERDER
Wetenschapper is niet het schaap met de vijf poten 3 mrt Een wetenschapper kan op veel gebieden succesvol zijn, maar niet alle successen worden gelijk erkend en gewaardeerd. Volgens wetenschapsfinanciers en kennisinstellingen moet het roer om.... LEES VERDER