Door de vele eindtoetsen in het basisonderwijs wordt een goed beeld van de effectiviteit van schooladviezen vrijwel onmogelijk, volgens de Onderwijsinspectie.
Door de vele eindtoetsen in het basisonderwijs wordt een goed beeld van de effectiviteit van schooladviezen vrijwel onmogelijk, volgens de Onderwijsinspectie.

Beeld: Pixabay

Diversiteit eindtoetsen maakt schooladviezen onvergelijkbaar

Inmiddels zijn er zes eindtoetsen voor het basisonderwijs. Zo wordt een goed beeld van de effectiviteit van de schooladviezen voor het vervolgonderwijs vrijwel onmogelijk. "Er zijn scholen die wisselen in het aanbod en toetsen zoeken om hun niveau op te hogen, om zo met hun geadviseerde vervolgonderwijs positiever uit komen", signaleert inspecteur-generaal Monique Vogelzang.

Scholen zijn verplicht om een eindtoets af te nemen, maar mogen zelf weten welke. Dat was tegelijk met de invoering een harde eis van de Tweede Kamer. Vorig jaar waren dat er drie: CET, IEP of Route8. Daar zijn er nu nog eens drie bijgekomen, Dia, AMN en Cesan.

Achtstegroepers scoren op de verschillende toetsen namelijk hoger of lager blijkt uit het vandaag verschenen rapport van de Onderwijsinspectie ‘De Staat van het Onderwijs’. Hierdoor kan de inspectie de consequenties van de schooladviezen steeds moeilijker monitoren.

“Het resultaat van al die toetsen is dat de advisering niet consistent is, niet per jaar en niet door de jaren heen. Dat moeten we niet willen.”

“We hebben nu met drie eindtoetsen een vergelijking kunnen reconstrueren over het behaalde eindniveau in het basisonderwijs”, zegt inspecteur-generaal Vogelzang. “Met nog drie wordt dat onmogelijk. Het resultaat van al die toetsen is dat de advisering niet consistent is, niet per jaar en niet door de jaren heen. Dat moeten we niet willen.”

Lapmiddel

Er wordt wel gekeken naar oplossingen, om gelijke ankervragen in alle toetsen op te nemen om een goed beeld over het eindniveau in het basisonderwijs te schetsen. Een lapmiddel, waardoor de toetsen vergelijkbaarder worden én weer meer op elkaar gaan lijken. “Maar het blijft lastig dit werkbaar te houden”, aldus Vogelzang.

Lees ook de reactie van AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen op het rapport in het bericht: ‘Lerarentekort zet verbetering onderwijskwaliteit onder druk’. 

Meer nieuws