Diversiteit eindtoetsen maakt schooladviezen onvergelijkbaar Inmiddels zijn er zes eindtoetsen voor het basisonderwijs. Zo wordt een goed beeld van de effectiviteit van de schooladviezen voor het vervolgonderwijs vrijwel onmogelijk. "Er zijn scholen die wisselen in het aanbod en toetsen zoeken om hun niveau op te hogen, om zo met hun geadviseerde vervolgonderwijs positiever uit komen", signaleert inspecteur-generaal Monique Vogelzang. 11 april 2018 • TEKST Robert Sikkes - Redactie Onderwijsblad Scholen zijn verplicht om een eindtoets af te nemen, maar mogen zelf weten welke. Dat was tegelijk met de invoering een harde eis van de Tweede Kamer. Vorig jaar waren dat er drie: CET, IEP of Route8. Daar zijn er nu nog eens drie bijgekomen, Dia, AMN en Cesan. Achtstegroepers scoren op de verschillende toetsen namelijk hoger of lager blijkt uit het vandaag verschenen rapport van de Onderwijsinspectie ‘De Staat van het Onderwijs’. Hierdoor kan de inspectie de consequenties van de schooladviezen steeds moeilijker monitoren. “Het resultaat van al die toetsen is dat de advisering niet consistent is, niet per jaar en niet door de jaren heen. Dat moeten we niet willen.” “We hebben nu met drie eindtoetsen een vergelijking kunnen reconstrueren over het behaalde eindniveau in het basisonderwijs”, zegt inspecteur-generaal Vogelzang. “Met nog drie wordt dat onmogelijk. Het resultaat van al die toetsen is dat de advisering niet consistent is, niet per jaar en niet door de jaren heen. Dat moeten we niet willen.” Lapmiddel Er wordt wel gekeken naar oplossingen, om gelijke ankervragen in alle toetsen op te nemen om een goed beeld over het eindniveau in het basisonderwijs te schetsen. Een lapmiddel, waardoor de toetsen vergelijkbaarder worden én weer meer op elkaar gaan lijken. “Maar het blijft lastig dit werkbaar te houden”, aldus Vogelzang. Lees ook de reactie van AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen op het rapport in het bericht: ‘Lerarentekort zet verbetering onderwijskwaliteit onder druk’.
Bevoegd voor LC, betaald in LB 25 feb Docent Fred voldoet aan de eisen voor een LC-functie. Die kan hij pas krijgen, als een andere LC-docent vertrekt, zegt zijn werkgever. Is dat zo? LEES VERDER
Werkdrukgeld zorgt voor meer lucht in het primair onderwijs 25 feb Het geld uit het werkdrukakkoord zorgt op basisscholen voor meer lucht. Zo is het aandeel personeelsleden dat aangeeft het werk ‘moeilijk’ of ‘emotioneel belastend’ te... LEES VERDER
Leerlingen vo en mbo minimaal één dag per week naar school 23 feb Scholen voor vo en mbo gaan vanaf volgende week weer open met inachtneming van de anderhalvemeter-regel. Alle leerlingen moeten minimaal één dag per week naar... LEES VERDER
Ouders leggen de taalbasis, dus lok ze uit hun schulp 23 feb Laagopgeleide ouders praten minder met hun kinderen en gebruiken minder woorden. Het inlopen van een taalachterstand is onbegonnen werk als een leerkracht niet begrijpt dat... LEES VERDER