Diversiteit eindtoetsen maakt schooladviezen onvergelijkbaar Inmiddels zijn er zes eindtoetsen voor het basisonderwijs. Zo wordt een goed beeld van de effectiviteit van de schooladviezen voor het vervolgonderwijs vrijwel onmogelijk. "Er zijn scholen die wisselen in het aanbod en toetsen zoeken om hun niveau op te hogen, om zo met hun geadviseerde vervolgonderwijs positiever uit komen", signaleert inspecteur-generaal Monique Vogelzang. 11 april 2018 • TEKST Robert Sikkes - Redactie Onderwijsblad Scholen zijn verplicht om een eindtoets af te nemen, maar mogen zelf weten welke. Dat was tegelijk met de invoering een harde eis van de Tweede Kamer. Vorig jaar waren dat er drie: CET, IEP of Route8. Daar zijn er nu nog eens drie bijgekomen, Dia, AMN en Cesan. Achtstegroepers scoren op de verschillende toetsen namelijk hoger of lager blijkt uit het vandaag verschenen rapport van de Onderwijsinspectie ‘De Staat van het Onderwijs’. Hierdoor kan de inspectie de consequenties van de schooladviezen steeds moeilijker monitoren. “Het resultaat van al die toetsen is dat de advisering niet consistent is, niet per jaar en niet door de jaren heen. Dat moeten we niet willen.” “We hebben nu met drie eindtoetsen een vergelijking kunnen reconstrueren over het behaalde eindniveau in het basisonderwijs”, zegt inspecteur-generaal Vogelzang. “Met nog drie wordt dat onmogelijk. Het resultaat van al die toetsen is dat de advisering niet consistent is, niet per jaar en niet door de jaren heen. Dat moeten we niet willen.” Lapmiddel Er wordt wel gekeken naar oplossingen, om gelijke ankervragen in alle toetsen op te nemen om een goed beeld over het eindniveau in het basisonderwijs te schetsen. Een lapmiddel, waardoor de toetsen vergelijkbaarder worden én weer meer op elkaar gaan lijken. “Maar het blijft lastig dit werkbaar te houden”, aldus Vogelzang. Lees ook de reactie van AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen op het rapport in het bericht: ‘Lerarentekort zet verbetering onderwijskwaliteit onder druk’.
Groei bij pabo, krimp bij lerarenopleidingen vo 15 mrt De pabo’s zitten met 146 eerstejaars meer dan in 2021 een beetje in de plus. Daar houdt voor de onderwijssector het positieve nieuws op. De... LEES VERDER
Tekstloos prentenboek neemt boekenangst weg 1 mrt Voor onderwijs aan kinderen die niet kunnen of willen lezen, zijn tekstloze prentenboeken een verademing. Die boeken goed gebruiken in de klas vereist vakmanschap LEES VERDER
Leraar worden? Duik in het vak 19 jan Tijdens ‘Expeditie leerkracht’ ontdekken docenten-in-spe snel of het vak van leerkracht iets voor ze is. De eerste dag oefenen ze in het Technolab van de... LEES VERDER
Minister wil meer steun voor medezeggenschap hoger onderwijs 10 jan Minister Robbert Dijkgraaf wil niet alleen landelijke richtlijnen voor de financiële vergoedingen van leden van medezeggenschapsraden in het hoger onderwijs, maar ook voor hun scholing... LEES VERDER