Algemeen

De klas als escaperoom

Zo snel mogelijk ontsnappen aan de werkdruk. Dat is de bedoeling van het teamuitje dat leerkrachten Pelle van den Berg en Nina Faneker bedachten. Zij organiseren escaperooms op scholen.

Tekst Tekst Daniëlla van ’t Erve - redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

utrecht-rubriek-idee-nina-faneker-en-pelle-van-den-berg-escaperoom-uitgeteld

Beeld: Angeliek de Jonge

Een pubquiz door Utrecht, klimmen in een klimbos of ranking de leerkrachten. De personeelsuitjes die Pelle van den Berg en Nina Faneker voor het team van de Montessorischool Arcade in Utrecht organiseerden, werden steevast een succes. “We proberen de opdrachten altijd zo persoonlijk mogelijk te maken”, legt Nina uit. Pelle: “Voor de pubquiz hebben we bijvoorbeeld kinderen van collega’s een liedje laten inzingen en de vraag is dan wiens kind je hoort. Een andere vraag was van wie de slaapkamer is op de foto.”

Vrouwengevangenis

Vorig jaar wilden ze met het team naar een escaperoom: een activiteit waarbij je door puzzels en raadsels op te lossen een ruimte binnen een uur moet zien te verlaten. “Zo kun je in Utrecht uit de vrouwengevangenis ontsnappen, superleuk”, vertelt Nina. Pelle: “Maar met 35 mensen vonden we een bestaande escaperoom niet zo geschikt. Je bent dan toch vooral apart bezig.” Nina: “Dus hebben we er zelf maar een bedacht. We houden beiden van spelletjes en raadsels, dus dat past wel bij ons.”

Bierviltjes

De leerkrachten die ‘in het echte leven’ ook een stel vormen, hadden veel plezier in de voorbereiding. “Het was een leuk en lang denkproces”, vertelt Nina. “We hebben heel wat bierviltjes in de kroeg volgeschreven met ideeën over hoe we dit kunnen aanpakken. Omdat we de school goed kennen en zelf in het onderwijs werken, kunnen we het echt persoonlijk maken.”

De opdrachten zorgen ervoor dat mensen het gesprek voeren over wat hun eigen aandeel is in de werkdruk

Het thema, ontsnappen aan de werkdruk, was er al snel. In de opdrachten verwerkten ze onderwerpen als ‘ruimte in regels’, overuren, geld, privacy en luizen. Pelle: “Veel zaken zijn herkenbaar, wat leuk is. Bovendien zorgen de opdrachten ervoor dat mensen het gesprek voeren over wat hun eigen aandeel is in de werkdruk die ze ervaren. Dat vinden we belangrijk omdat veel mensen niet weten wat de overheid verplicht stelt en wat een keuze van de school is.”

Ze richtten vier lokalen als escaperoom in en verdeelden het team in vieren. Nina: “Het was zo’n succes, collega’s vonden het zo leuk, dat ze na afloop zeiden dat we er meer mee moesten gaan doen.” Pelle: “Kort daarna mochten we het uitvoeren op een school van een oud-collega en ook dat was geslaagd.”

Teambuilding

Na een half jaar borrelen, brainstormen, testen en verder uitwerken, schreven ze zich afgelopen oktober in bij de Kamer van Koophandel en ging de website de lucht in. Inmiddels weten steeds meer scholen ze te vinden. “De kracht is dat de activiteit persoonlijk en actueel is en het gebeurt op de school zelf”, zegt Pelle.

“We hebben ongeveer een uur nodig om de lokalen in te richten en dan kan het team van start. Ze krijgen een uur de tijd en omdat ze echt samen moeten werken om tot een oplossing te komen, is het ook goed voor de teambuilding. Maar bovenal gaat het om plezier hoor. Een teamuitje is natuurlijk vooral bedoeld om samen een leuke tijd te hebben.”

Fanatiek

De deur van het lokaal gaat dan ook niet echt op slot. “Dat kan niet in verband met de brandveiligheid, en stiekem vinden veel leraren dat wel zo fijn”, weet Nina. “Verschillende teams strijden tegelijkertijd in aparte lokalen. Dat maakt dat ze als eerste eruit willen, dat is een extra laag in dit spel. Het leuke is dat je hierdoor nieuwe dingen van elkaar ontdekt. We krijgen vaak hilarische reacties.”

Pelle: “De ware aard komt naar boven. Sommigen zijn superfanatiek.” Nina: “Een keer hadden teams zelfs spullen kapotgemaakt om bij de code te komen. We zeggen er nu altijd bij: ‘als het niet opengaat, gaat het niet open’. Het is soms net alsof we met kinderen werken”, zegt ze lachend.

Schoolleider

Hoe de toekomst zich ontvouwt, is afwachten, maar de escaperoom blijft iets voor erbij. “Onderwijs is echt mijn vak, ik ben nu bezig met de opleiding tot schoolleider”, zegt Pelle, die inmiddels als leerkracht werkt op de nieuwe montessorischool Lef in Utrecht-Overvecht. “Het is superleuk om dit samen te doen”, zegt Nina, “De combi met twee dagen lesgeven en andere activiteiten vind ik juist heerlijk en die wil ik ook niet missen.”