De AOb: ‘Stop Haagse proefballonnen en onzinnige verantwoording’ Het onderwijs moet te veel tijd besteden aan Haagse plannen en de daarbij horende verantwoording. Dit is doorgeslagen en moet worden teruggedrongen, vindt de AOb. Hoe moet dat gebeuren? 13 maart 2017 • TEKST Thijs den Otter - Persvoorlichter In het basisonderwijs en voortgezet onderwijs moeten de administratieve lasten worden verminderd. Het gaat dan om verantwoording, groepsplannen schrijven, uitvoerige handelingsplannen en arrangementen aanvragen voor zorgleerlingen. Hieraan zijn geen extra kosten verbonden. Matige financiële ondersteuning Het mbo heeft, net als de andere onderwijssectoren, vaak te maken met Haagse oekazes: bijzondere projecten en kwaliteitsimpulsen gaan vaak gebukt onder matige financiële ondersteuning (voor zover aanwezig). Daarbij kost het de toch al fors belaste onderwijsteams extra tijd: de wensen moeten immers worden ingepast. De AOb wil dat een komend kabinet zich bewust is van de eindige mogelijkheden die onderwijsteams in het mbo hebben en vraagt dan ook de extra projecten te doseren. Daarbij moet worden onderkend dat extra wensen ook om extra inzet vragen en dienen er voldoende middelen beschikbaar te zijn. Proefaccreditaties en rapportages Het verantwoordingscircuit dat bij de huidige accreditatie van het hoger onderwijs hoort zorgt voor veel werk bij docenten en ondersteunend personeel. Veel hogescholen doen proefaccreditaties en vragen veel rapportages, wat het personeel ernstig belast. Dit kan beter door de accreditatie te stroomlijnen. Hier zijn verder geen kosten aan verbonden. Tot aan de verkiezingen zal de AOb elke dag iets planten in Den Haag. Het gaat om concrete zaken die wij voor elkaar willen krijgen bij de politiek en waar de AOb ook na de verkiezingen de partijen mee zal blijven bestoken. Doe jij mee? Gebruik de #AObplant
‘Weinig inspraak bij verdeling extra geld voortgezet onderwijs’ 13 apr Leraren en ondersteuners zijn veel te weinig betrokken geweest bij de inzet van 150 miljoen euro in het jaar 2019. “Bij de inzet van de... LEES VERDER
Minder zij-instromers door corona 12 apr Het aantal zij-instromers in het primair onderwijs neemt af. In Amsterdam wordt de doelstelling van 160 zij-instromers 'in het beroep' dit jaar waarschijnlijk niet gehaald. LEES VERDER
De brugklas wordt steeds smaller 12 apr In de grote steden worden leerlingen steeds vroeger voorgesorteerd voor één onderwijssoort. En dat gaat ten koste van kinderen uit kansarme milieus. De gemeente Amsterdam... LEES VERDER
Groeifonds: miljarden voor onderzoek, onderwijs moet zich nog bewijzen 12 apr Met de miljarden van het Nationaal Groeifonds wil het kabinet allerlei wetenschappelijk onderzoek aanzwengelen. Het onderwijs daarentegen komt er in de eerste ronde bekaaid vanaf. LEES VERDER