Correctievolgorde eindexamens blijft onveranderd De correctievolgorde blijft zoals die nu is: eerst kijkt de eigen docent het werk van zijn examenleerlingen na en daarna een collega van een andere school. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs maakte vandaag bekend dat hij vasthoudt aan de huidige praktijk. 28 november 2016 • TEKST Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad Vorig jaar schortte Dekker zijn besluit om de correctievolgorde om te draaien op. Hij deed dit op voorwaarde dat de tweede correctie beter uitgevoerd moest worden en maakte daarvoor afspraken met de bonden en werkgeversorganisaties. Mocht het niet verbeteren, dan zou Dekker zijn besluit alsnog uitvoeren in schooljaar 2016/2017. Dat blijkt niet nodig. ‘De goede resultaten geven mij het vertrouwen dat deze stijgende lijn met aanhoudende inspanningen doorgezet kan worden’, schrijft Dekker in zijn brief aan de Tweede Kamer. Beter nakijken Hoewel er nu, volgens Dekker, geen aanleiding is om de volgorde aan te passen, wil de staatssecretaris wel dat de examens nog beter worden nagekeken in de toekomst. De komende twee jaar wil hij dit op orde krijgen en tot die tijd houdt hij zijn besluit aan. Uit onderzoek van Cito blijkt dat de tweede correctie in 2016 vollediger is uitgevoerd dan in 2011. De eerste correctoren zijn positiever over hun collega’s. In 2011 gaf 31 procent aan dat de tweede correctie volledig was, in 2016 ging het om 44 procent. Van de tweede correctoren geeft 72 procent aan dat het examenwerk volledig is uitgevoerd. In 2011 gold dit voor 44 procent van de tweede correctoren. Toch wijzen de Cito-onderzoekers op een tegenstrijdig beeld. Hoewel meer docenten zeggen dat ze de correctie volledig hebben uitgevoerd, concluderen de onderzoekers ook dat ze er in 2016 niet meer tijd aan hebben besteed dan in 2011 en dat ze een even hoge belasting ervoeren. Het lijkt de Cito-onderzoekers niet erg waarschijnlijk dat de tweede correctie in 2016 beter was dan in 2011. Een mogelijke verklaring is dat in 2011 de correctievolgorde nog niet in de schijnwerpers stond. ‘De omkering van de correctievolgorde hing toen nog niet in de lucht. Mogelijk heeft dit docenten meer bewust gemaakt van de voordelen van de huidige correctieprocedure waardoor zij de volledigheid van de tweede correctie nu positiever beoordelen dan toen’, aldus de Cito-onderzoekers. Steun Docenten geven aan dat ze meer steun vanuit hun school willen voor het nakijken, nu zijn ze overbelast en hebben ze tijdgebrek. Dekker gaat daarom met de werkgeversorganisatie VO-raad in gesprek om docenten tijd en ruimte te geven. De bonden openen ook het meldpunt weer tijdens de examens waar leraren klachten kunnen melden of en er zal een handreiking komen voor scholen.
‘Kleine klas schept ruimte voor leraar en leerling’ 22 jan Het nieuwste onderzoek naar het effect van klassengrootte wijst uit wat elke leraar al vermoedt: in een kleine klas geef je beter onderwijs. Veel economen... LEES VERDER
Student mag tijdens avondklok toch op pad voor tentamen 21 jan Het Tweede Kamerdebat over een avondklok wordt op dit moment nog gevoerd. Maar als de maatregel er komt, dan kunnen ingeplande examens en tentamens 's... LEES VERDER
Inspectie: financiële reserves onderwijs nu écht terugdringen 21 jan Schoolbesturen moet nu écht aan de slag om de grote financiële reserves in te zetten. Die dringende oproep komt van inspecteur-generaal Alida Oppers in de... LEES VERDER
Scholen in Westland moeten stoppen met fysieke les aan groepen 3 en 8 20 jan Twee basisscholen in het Westland moeten stoppen met fysieke lessen aan groepen 3 en 8. Volgens de burgemeester is deze noodmaatregel verboden. In andere plaatsen... LEES VERDER