Beeld: Typetank

Coronacrisis raakt kwetsbare leerlingen hard: ‘Ik maak mij zorgen’

Online lesgeven is tijdens de coronacrisis de oplossing om het onderwijs zo goed mogelijk door te zetten. Toch zijn er ook leerlingen die geen iPad, laptop of wifi hebben. Wat doe je dan als leerkracht? “Ik maak mij zorgen over mijn leerlingen.”

Een leerkracht in groep 6 op een Eindhovense basisschool heeft keihard gewerkt om het onderwijs op de rit te krijgen: “Maandag begonnen we met overleggen en vogelden we uit hoe we dit aan konden pakken. We brachten ouders op de hoogte en verstuurden iedereen persoonlijke inloggegevens. Dinsdagochtend brachten we in kaart wie er geen digitale middelen had. In mijn klas ging het om zes van de achttien leerlingen.”

‘Dinsdagochtend brachten we in kaart wie er geen digitale middelen had’

De Eindhovense leerkracht keek mee wie er nog niet was ingelogd en aan opdrachten begonnen. “Deze leerlingen hebben we nagebeld en zij konden woensdag een laptop ophalen. Ondertussen boog onze ict’er zich over de vraag hoe we de beveiliging van de computers konden afhalen, zodat leerlingen ze thuis kunnen gebruiken.”

Uitlenen

Alle ouders van haar leerlingen kregen een brief van de school met uitleg. Elke dag krijgen ouders tussen 9.00 en 10.00 uur een mail met de taken door: ‘moet-taken’ en ‘mag-taken’ staan op de planning van elke dag. “Onze rekenmethode en spellingmethode staan in Gynzy Kids, daar moeten de leerlingen elke dag iets aan doen. Net als aan taal, begrijpend lezen en wereldoriëntatie.” Mag-taken bestaan uit het terugkijken van educatieve programma’s, beweging of iets creatiefs.

De school vindt het belangrijk om de laptops uit te lenen aan de leerlingen. “De ouders bij wie het zo lastig te regelen is of die het niet goed begrijpen, zijn vaak ook de ouders van kinderen die heel snel dreigen achter te lopen, zeker op taalgebied”, zegt de leerkracht die niet bij naam genoemd wil worden uit voorzichtigheid met gevoeligheden bij ouders. Ze werkt nu veel vanuit Gynzy Kids omdat ze dan kan zien hoe de lessen zijn gemaakt en omdat er al instructiefilmpjes bijzitten. “Bij veel van mijn leerlingen is de begeleiding vanuit huis minimaal.”

Herhaling

In Winterswijk op de nieuwkomersschool Het Pyriet van Maartje van den Brand zijn er ook zorgen. “Vooral over de leerlingen die al bijna naar het reguliere onderwijs mochten. Over drie weken is alweer een flink deel weggezakt als je het niet herhaalt.” De leerkracht laat weten dat bijna geen enkele leerling een laptop heeft. “Ouders krijgen een weekbudget. Wel hebben ze vaak een mobiele telefoon, maar daarop kun je geen schoolopdrachten maken. Het betekent dat ze extra achterstand oplopen.”

Leerkracht Maartje van den Brand laat weten dat bijna geen enkele leerling een laptop heeft op haar school

Omdat de leerlingen net in Nederland zijn, spreken ze de taal niet. “Ons onderwijs gaat vooral mondeling en alle lessen zijn doordrenkt met Nederlandse woorden die we herhalen. Instructies in werkboekjes begrijpen ze vaak niet. En ouders kunnen hen nog niet helpen.” De leerlingen van de school vinden de school geweldig. “Nu ook de recreatie dicht is, blijft er weinig voor ze over. Dat is heel naar.”

Betoog

Gisteren plaatste leerkracht Debbie Dussel van Obs Bijlmerhorst een betoog op haar Facebookpagina waarin ze haar zorgen deelde met haar volgers. Ze is bang dat de achterstanden nog verder zullen oplopen. “Deze scholensluiting en situatie is desastreus voor mijn leerlingen die al een lastigere startpositie hebben. Het vergroot de kansenongelijkheid.” 50 procent van Dussels leerlingen heeft zorg nodig. “Dat kan zijn omdat ze in een problematische thuissituatie zitten of omdat ze taal- of gedragsproblemen hebben. Wij vervullen een maatschappelijke functie als school. Die is er nu niet en ook de buurthuizen zijn dicht.”

‘Deze scholensluiting en situatie is desastreus voor mijn leerlingen die al een lastigere startpositie hebben’

Ook haar school heeft laptops uitgeleend. “Bij mij ging het om de helft van mijn klas. Twee leerlingen heb ik nog niet kunnen bereiken.” Motivatieproblemen zijn er niet, zegt Dussel. “Nadat ik mijn verjaardag had gevierd hielpen leerlingen de klas opruimen. Een leerling zei toen dat zij niet hoopte dat de school zou sluiten omdat dat het enige is wat zij te doen heeft.”

Zomerscholen

Dussel pleit dan ook voor een uitbreiding van de zomerscholen waarbij je vier ochtenden les krijgt en ’s middags een leuke activiteit onderneemt. “Daar moet een landelijke subsidie voor komen. Ik moet mij nu deels neerleggen dat de achterstanden zullen oplopen, maar we moeten ook alweer vooruitkijken. Voor een zomerschool is nu nog tijd.” Een andere optie is het ‘compacten’ van lessen en focussen op taal-en rekenen. “Zonder tierelantijntjes”, zegt Dussel. “Alleen de kernvakken geven zodat het met taal en rekenen op orde komt.”

Meer nieuws

Nipt cao-akkoord universiteiten

De leden van alle vier de vakbonden hebben ingestemd met het cao-akkoord voor de universiteiten. ‘Een heet hangijzer blijft dat universiteiten zeer creatief de cao... LEES VERDER