PO

Bevlogen experts beantwoorden vragen

Met gratis prikkelende onderzoeksopdrachten trekt John Demmers op webkwestie.nl dagelijks duizenden bezoekers. Nu heeft de 65-jarige leerkracht iets nieuws bedacht: kinderen mogen vragen stellen aan experts.

Tekst Tekst: Daniëlla van 't Erve - - 4 Minuten om te lezen

bergen-op-zoom-rubriek-ideede-leerlingen-van-john-demmers-leerkracht-van-basisschool-de-krabbenkooi-maken-een-virtuele-ruimtereis

Beeld Angeliek de Jonge

'Let op, het wordt nu heel, heel spannend’, vertelt breinprofessor Erik Scherder in de camera, terwijl hij een doorsnede van de hersenstam laat zien. ‘Kijk, die twee kleine zwarte puntjes zorgen ervoor dat je brein aanstaat en je goed kunt nadenken. Vind je dat ook niet ongelooflijk?’

Het filmpje van Scherder staat op vraag-en-antwoord.webkwestie.nl, een initiatief van John Demmers, leerkracht op basisschool de Krabbenkooi in Bergen op Zoom. Toen de leerlingen tijdens de lockdown thuis kwamen te zitten, wilde hij iets extra’s voor ze organiseren om ze bij de les te houden. Hoe gaaf zou het zijn als kinderen deskundigen zelf vragen zouden mogen stellen? Hij trok de stoute schoenen aan en vond onder anderen Erik Scherder, Victor Mids en André Kuipers bereid om mee te werken. “Het kostte wel moeite om ze te benaderen, maar uiteindelijk waren ze heel enthousiast”, vertelt Demmers.

Idee: laat kinderen experts bevragen via een website

Organisaties als de Anne Frankstichting en Safaripark De Beekse Bergen werken mee. Op de website stellen kinderen vragen en leggen ze uit waarom ze iets willen weten. Teun uit Delft vraagt of oudere kinderen meer hersenen hebben dan jongere. Zijn hoofd is namelijk bijna net zo groot als dat van zijn zus, terwijl zij ouder is en meer weet. Het is een van de vele ‘verschrikkelijk leuke en vooral goeie vragen’ die wetenschappers als Erik Scherder aanzetten tot een hartstochtelijke uitleg.

llusie

Aan elk onderwerp zijn webkwesties gelinkt: opdrachten waarvoor leerlingen de informatie grotendeels op internet zoeken. Zo geeft Victor Mids, bekend van het programma Mindf*ck, een minicollege over hoe de ogen ons kunnen bedriegen. Kinderen kunnen vervolgens een webkwestie doen om meer te weten te komen over optische illusies. Ze bekijken onder meer het werk van kunstenaar Escher en leren zelf een onmogelijk figuur te maken.

Als een detective of kapitein gaan leerlingen volgens een duidelijk stappenplan aan de slag

Ruim twintig jaar geleden haalde Demmers de Amerikaanse webquest naar Nederland, en noemde die webkwestie. “Internet op school stond nog in de kinderschoenen en ik zocht een manier om mijn collega’s er vertrouwd mee te laten maken”, vertelt hij. “Webkwestie is een prachtig concept dat de nieuwsgierigheid prikkelt. Als een detective of kapitein gaan leerlingen volgens een duidelijk stappenplan zelfstandig aan de slag. Alle bronnen zijn uitgezocht op niveau en relevantie voor kinderen, dus ze gaan niet zomaar blind het internet op. Toen dit op mijn school aansloeg, wilde ik het voor heel Nederland beschikbaar gaan stellen. Dat is gelukt.”

Subsidie

Van het ministerie kreeg Demmers subsidie, waarop hij met een groep andere leerkrachten webkwesties.nl inhoud gaf. Inmiddels telt de gratis site meer dan zeshonderd opdrachten voor primair onderwijs tot en met hbo en er zijn gemiddeld tweeduizend bezoekers per schooldag.

Er komen steeds nieuwe opdrachten bij, mits ze aan de eisen voldoen, iets wat Demmers goed in de gaten houdt. Een webkwestie gaat namelijk verder dan alleen een antwoord geven op een vraag. Leerlingen werken samen in groepjes met ieder een eigen rol en zetten de gevonden informatie om in bijvoorbeeld een presentatie, maquette of poster. Demmers: “Het zijn open vragen waar ze een eigen oplossing of antwoord voor mogen verzinnen. Daarbij komen vaardigheden als creativiteit, samenwerken of kritisch zoekwerk aan bod. De Amerikaanse bedenker Bernie Dodge wilde hiermee kinderen aanzetten tot een hogere manier van denken.”

Sponsor

Nog een innovatie is de mysteryquest.webkwestie.nl. Wekelijks plaatst hij een filmpje over een onderwerp, waarvan leerlingen moeten zien te achterhalen wat het is, zoals een bijzondere plek, gebeurtenis of schilderij. Ook deze vorm slaat aan, gezien de honderden deelnemers per week.

Het mag wat moderner, maar nooit commercieel

Al met al gaat er wel veel tijd in zitten, erkent hij. “Het mag wel een tandje minder volgens mijn vrouw, maar ik vind het hartstikke leuk om te doen en ik leer er zelf ook veel van”, vertelt hij lachend. Zijn wens is om de website een moderne update geven, maar commercieel wordt het wat hem betreft nooit. “Ik hoop op een sponsor of iemand die me kan helpen om het technische gedeelte aan te pakken, zodat nog meer leraren de weg vinden naar deze geweldige lesvorm.”

Ben jij met iets bijzonders bezig, of ken jij iemand die in deze serie past? Laat het weten via onderwijsblad@aob.nl.