Actiebereidheid voortgezet onderwijs groot AOb-leden in het voortgezet onderwijs vinden in overgrote meerderheid dat het kabinet hun sector in het regeerakkoord onvoldoende biedt. De actiebereidheid is daarom groot: driekwart wil gaan staken. Bij acties hebben kleinere klassen, minder lessen per week en een hoger salaris prioriteit. 28 november 2017 • TEKST Robert Sikkes - Redactie Onderwijsblad ‘Leraar: van voetstuk tot voetveeg. Dit moet maar eens afgelopen zijn!!’ In de duizenden reacties op het regeerakkoord wordt duidelijk dat onderwijspersoneel in het voortgezet onderwijs erg ontevreden is over het regeerakkoord. De AOb peilde de mening bij 18 duizend leden, 4.401 reageerden daarop. Veel mensen vinden dat het kabinet een verdeel-en-heers-spelletje speelt: wel geld voor het primair onderwijs, maar niets voor het voortgezet onderwijs. ‘Zo worden sectoren uit elkaar gespeeld.’ D66 Van de 4.401 deelnemers reageerden negen van de tien afwijzend op het regeerakkoord. 49 procent vond het volstrekt onvoldoende voor het voortgezet onderwijs en 38 procent onvoldoende. Vooral D66 moet het ontgelden in de open antwoorden, omdat er geen geld komt voor het verminderen van de werkdruk. ‘Bewust op D66 gestemd in verband met kleinere klassen. Triest, maar die Pechtold krijgt mijn stem nooit weer.’ Driekwart van de AOb-leden wil dan ook actievoeren. Een staking met een landelijke manifestatie heeft de voorkeur. Speerpunten van een actie zijn voor leraren in volgorde van belangrijkheid: kleinere klassen, vermindering lestaak per week en hoger salaris. Ondersteunend personeel wil dat hun functies opnieuw worden gewaardeerd, omdat de taken veel zwaarder zijn geworden. Los daarvan geven veel mensen aan dat ze af willen van de lumpsum. ‘Want de klassen worden steeds groter, passend onderwijs geld komt totaal niet in de klas.’ Uitkomsten AOb-enquête op een rij: Oordeel regeerakkoord Volstrekt onvoldoende 49 procent Onvoldoende 38 procent Redelijk 9 procent Voorlopig het meest haalbare 3 procent Voldoende 1 procent Bent u bereid op dit moment actie te voeren? Ja 75 procent Nee 25 procent Prioriteit geven aan * Kleinere klassen 2632 Vermindering lestaak 2329 Hogere salarissen 2084 Uitvoeren functiemix 220 Herwaardering functies oop 467 *Meerdere antwoorden mogelijk, meest genoemd in aantallen
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 5 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER