Achterstandsschool haalt beste docenten moeilijk binnen Goede, ervaren docenten zijn cruciaal om leerachterstanden in het primair onderwijs te voorkomen, met name voor kinderen met een sociaaleconomische achterstand. Dat is een probleem, want juist achterstandsscholen hebben moeite om die goede docenten aan te trekken. 13 juni 2018 • TEKST Michiel van Nieuwstadt - Redactie Onderwijsblad Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in de vorige week verschenen notitie ‘Effectieve interventies leerachterstanden in het onderwijs’. Volgens het CPB bestaan er kwalitatief grote verschillen tussen docenten, zo groot dat goede docenten met hun leerlingen een heel onderwijsniveau hoger scoren dan zwakke docenten. Waar een goede docent -behorend tot de beste 25 procent- voor de klas een leerling op havo-niveau brengt, behaalt diezelfde leerling met een minder goede docent -behorend tot de minste 25 procent- het niveau vmbo theoretische leerweg. Problematisch Voor het bestrijden van achterstanden is dit problematisch, want onderzoek wijst uit dat het juist de achterstandsscholen zijn die moeite hebben om goede docenten aan te trekken. Kwaliteitsverschillen tussen docenten zijn volgens het CPB het best te verklaren uit hun ervaring: onderzoek wijst uit dat docenten in de eerste drie jaar van hun carrière elk opeenvolgend schooljaar aanzienlijk beter presteren. Intensieve coaching van beginnende docenten versnelt dit leerproces. Toegevoegde waarde Voor het meten van de kwaliteit van docenten gebruikt het CPB een controversiële maatstaf: zogenoemde VA-scores. VA staat voor Value Added, ofwel toegevoegde waarde: de bijdrage die een docent levert aan de prestatieverbetering van zijn leerlingen. In een onderzoek naar het gebruik van deze maatstaf stelde de Onderwijsraad in 2014 dat scholen van het meten van toegevoegde waarde kunnen leren, maar dat de maatstaf niet geschikt is om een oordeel te geven van de kwaliteit van een school. Naast goede leerkrachten zijn ook extra onderwijstijd, de inzet van ouders en onderwijsassistenten, kleine klassen, het stellen van hoge eisen en het bijspijkeren in de zomer (zomerscholen, lezen in de vakantie) volgens het CPB-onderzoek effectieve interventies voor het verbeteren van leerprestaties van kinderen met een onderwijsachterstand. Buitenlandse studies laten zien dat ook met voor- en vroegschoolse educatie ‘spectaculaire resultaten’ mogelijk zijn. In Nederland zijn die resultaten er vooralsnog niet.
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER
40 procent eerstejaars aan universiteit komt uit buitenland 18 mrt Nederlandse hogescholen en universiteiten zijn nog steeds erg in trek bij internationale studenten. Bij de universiteiten komt dit collegejaar zelfs 40 procent van de eerstejaars... LEES VERDER