‘Aanpak lerarentekort cruciaal voor onderwijskwaliteit’ Het wegwerken van het lerarentekort is cruciaal voor het bevorderen van de onderwijskwaliteit. Dat schrijven de AOb, AVS, CNV Onderwijs, FvOv, LAKS en de VO-raad in een oproep aan de politiek. 1 juli 2021 • TEKST Algemene Onderwijsbond De oproep is een reactie op de ambities uit het eindverslag van informateur Hamer voor de komende regeerperiode. “Volgens Marriëtte Hamer moet de kwaliteit van het onderwijs op orde worden gebracht, en moeten kansengelijkheid en innovatie worden bevorderd”, zegt AOb-bestuurder Henrik de Moel. “Daar doen wij nu concrete voorstellen voor.” ‘Een tekort werk je niet weg met incidenteel geld. Want daar kun je geen mensen van aannemen’ Volgens de oproep moet er in de eerste plaats structureel worden geïnvesteerd in begeleiding en professionalisering van leraren, en in vermindering van de werkdruk. Verder is er, om de kansengelijkheid van leerlingen te bevorderen, extra aandacht nodig voor leesonderwijs en voor de ondersteuning van leerlingen met een achterstandspositie. Digitaal Ook moeten leerlingen de mogelijkheid krijgen om pas op latere leeftijd een keuze te maken voor de onderwijssoort die het best bij hen past. Daarnaast zijn investeringen nodig in digitale vaardigheden. Structureel De onderwijsorganisaties benadrukken het belang van structurele investeringen. Ook na de twee jaar aan incidentele investeringen voor het wegwerken van de corona-achterstanden. “De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met voldoende, goed opgeleide leraren”, zegt De Moel. “En er is al jaren een tekort. Dat werk je niet weg met incidenteel geld. Want daar kun je geen mensen van aannemen.” De oproep aan de politiek wordt ondersteund door AOb, AVS, CNV Onderwijs, FvOv, LAKS en de VO-raad.
Manifest: Elk kind een bevoegde leraar in 2030 3 feb Elk kind moet in het jaar 2030 les krijgen van een bevoegde leraar. Daaraan moet de Nederlandse regering zich committeren. Dat vinden de AOb, Ouders... LEES VERDER
Begripvolle gastles neemt vooroordelen weg 31 jan Hoe maak je seksuele diversiteit bespreekbaar? Oud-leraar Musa van Maaren, homoseksueel en moslim, geeft workshops waarin hij vooroordelen wegneemt door de taal van de leerling... LEES VERDER
Student voor de klas is kwetsbaar 30 jan Heel wat studenten staan nog voordat ze zijn afgestudeerd voor de klas. ‘Groenpluk’ heet het, als studenten een baan krijgen, voordat ze een diploma hebben... LEES VERDER
Amsterdam stapt af van bevoegde leerkracht voor de klas 30 jan Amsterdamse schoolbesturen laten vandaag in Het Parool weten dat de tijdelijke maatregelen om het lerarentekort in de hoofdstad op te vangen structureel worden. "Het klassieke... LEES VERDER