Ben jij zij-instromer in het onderwijs of wil je het worden? Lees dan deze tips!
Meisjes. Ach ja: vlijtige meisjes. Daar weten we wel raad mee in de klas. Maar wat doen we met die beweeglijke, drukke en achterblijvende jongens? Oud-leerkrachten Lauk Woltring en Dick van der Wateren publiceerden er een boek over getiteld ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’.
Bleke koppies, huilbuien en uit de hand gelopen tienminutengesprekken. “Het is heel moeilijk niet te worden meegezogen in de scheidingsellende van ouders.”
De dagdromers, de spring-in-het-veld’jes en kinderen die het liefst omgekeerd op hun stoel zitten: hoe houd je ze bij de les?
Eén op de vijf Nederlandse docenten heeft burn-outklachten. Hoe voorkom je dat? Tips van leraren, een leidinggevende en van een onderzoeker.
Fysiek ingrijpen doe je als leraar liever niet. Maar in sommige situaties moet je wel. De vraag wat je dan wel en niet mag doen, is niet te vangen in een protocol. Hierbij geven we je wel wat tips en handvatten.
Bij het toetsen gaat nog heel wat mis, vertelt Desirée Joosten–ten Brinke, directeur van de masteropleiding toetsdeskundige aan Fontys in Tilburg. Ze zet de valkuilen op een rij.
Als docent kun je ook mentor zijn van een klas, op sommige scholen ook wel leermeester of studiecoach genoemd. Wat doet een goede mentor eigenlijk? En hoe geef je zinvol invulling aan het mentoruur?
Meestal gebeurt het uit nood en niet uit pedagogisch oogpunt. Te weinig leerlingen om een groep 2 samen te stellen, niet genoeg kinderen voor een groep 3. Dan maar samen. De combinatiegroep 2/3 kan de leerkracht heel wat kopzorgen opleveren. Want: hoe leer je kinderen lezen in een klas vol spelende kleuters? Het is te doen en heeft soms zelfs grote voordelen.
Daar sta je dan met je diploma op zak en vol goede moed; voor het eerst zelfstandig voor de klas. Maar een afgeronde opleiding en een dosis enthousiasme zijn helaas geen garantie voor een fijne start. Wat kan je helpen in die eerste paar weken?
Zieken, treiteren, verveeld uit het raam staren, verbaal en zelfs fysiek geweld. Leerlingen kunnen je flink op je huid zitten. Wat doe je met lastig gedrag?
Orde houden begint met het consequent naleven van de regels. En zeggen dat je ‘best’ of ‘redelijk’ consequent bent, geeft onomwonden aan dat je niet consequent bent. Gewoon consequent zijn is echter makkelijker gezegd dan gedaan.
Gevloek, gejengel en geklier. Soms gedragen leerlingen zich zo vervelend, dat je wel moet straffen. Toch? Maar hoe doe je dat eigenlijk? Zorg dat je situaties creëert waarbij iedereen achteraf tevreden is.
Hoe houd je orde in de klas? Als leraar in spe word je overspoeld met tips. Streng beginnen, consequent zijn, niet boos worden. Nog een paar? Ga stevig staan, met je voeten iets uit elkaar, schouders naar achteren, hoofd omhoog. Zo zie je er uit als de baas.
Gesprekken over seksuele diversiteit gaan makkelijker als je weet hoe je die moet aanpakken. Op de website Gendi.nl van de Stichting School & Veiligheid is veel informatie en lesmateriaal te vinden voor po, vo en mbo. Zoals deze tips:
Het wordt dan wel steeds gemakkelijker om een baan te vinden, maar solliciteren blijft een serieuze zaak als je die ene topbaan wilt op de school van je dromen. Hieronder de top 10 sollicitatietips, opgetekend uit de mond van schoolleiders. Succes!
Hoofdpijn, moeheid en leerlingen die niet lekker leren. Hoge geluidsniveaus en galm hebben veel impact. Toch krijgt de akoestiek van lesruimtes vaak weinig aandacht. “Terwijl het voor de leerkracht vermoeiend is om luid te spreken en voor kinderen wordt het luisteren naar de leerkracht onprettig, wat negatief is voor de leerprestaties”, zegt Lennard Duijvestijn, eigenaar van het Geluidburo, een ingenieursbureau gespecialiseerd in geluidsonderzoek in onder andere scholen.
Beginnende leerkrachten of collega’s met veel meer ervaring, bijna iedereen worstelt wel eens met de lesovergangen. Belangrijk is dat je je als leerkracht, als leider van de groep, goed voelt bij wat er gebeurt. Acht tips voor betere wisselmomenten van leerkrachtcoach Roelie Zijlstra. Meer informatie op leerkrachtcoach.nl
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)