PO
VO
MBO

Advies van leraren voor nieuwe bekwaamheidseisen gepubliceerd

Wat moet je als leraar po, vo of mbo kennen en kunnen? Dat is het centrale thema in het advies Bekwaamheidseisen dat vandaag is gepubliceerd.

Tekst Rob Voorwinden / Maaike Lange / Karen Hagen - - 2 Minuten om te lezen

Overhandiging advies Bekwaamheidseisen 2

De bekwaamheidseisen beschrijven wat leraren inhoudelijk, didactisch en pedagogisch moeten kennen en kunnen om bekwaam te zijn voor het vak. De nieuwe eisen zijn opgesteld door een denktank van de AOb, CNV, Platform VVVO, FvOv en BVMBO. De denktank bestaat uit een kerngroep van 45 leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs en het mbo, en werkt op basis van gesprekken met vierhonderd leraren en een enquête onder vierduizend leraren.

AOb-voorzitter Coba van der Veer overhandigde het eindrapport van de denktank aan Inge Vossenaar, directeur generaal primair en voortgezet onderwijs bij het ministerie van OCW.

 Lees nu al een artikel over de nieuwe bekwaamheidseisen uit het komende Onderwijsblad Exclusief voor AOb-leden

Eén van de leraren in de denktank was Sergej Sheer van het Roc van Amsterdam. Volgens de oude bekwaamheidseisen, uit 2017, moet een goede leraar ‘inhoudelijk, didactisch en pedagogisch bekwaam’ zijn. “In het nieuwe advies is daar ‘professioneel bekwaam’ aan toegevoegd”, vertelt Sheer. Dat betekent dat een leraar zich bijvoorbeeld ‘effectief moet kunnen verhouden tot de omgeving’. 

Volgens Sheer betekent dit laatste ook dat een leraar iets zinnigs moet kunnen zeggen over politieke standpunten. “Studenten bij ons op school komen met vragen over Israël-Palestina, over Oekraïne. Als je leerlingen tot leren wilt laten komen, moet je zo’n gesprek kunnen aangaan. Je kunt studenten niet met een kluitje in het riet sturen.”

Startbekwaam

Een tweede vernieuwing in de bekwaamheidseisen is dat de ontwikkeling van leraren beter wordt geschetst: van startbekwaam naar vakbekwaam. Sheer: “Ik heb veel leraren zien starten, je wordt voor de leeuwen geworpen. In de nieuwe eisen staat beschreven wat je moet beheersen als starter en waar je naartoe kunt groeien. Een soort checklist voor groei.”

Iedereen weet nu wat we kunnen verwachten van een startende of vakbekwame leraar

AOb-voorzitter Coba van der Veer is blij met de nieuwe bekwaamheidseisen. De lerarenopleidingen kunnen op basis hiervan aan de slag met het opstellen van het curriculum. “Iedereen weet nu wat we kunnen verwachten van een startende of vakbekwame leraar.”

Inspectie

Het nieuwe advies verschijnt nog geen maand na een inventarisatie van de inspectie van het Onderwijs. Daarbij legde de inspectie de leerdoelen van individuele pabo’s naast de – oude - wettelijke bekwaamheidseisen. Er bleken grote verschillen te zijn in hoe pabo’s hun curriculum invullen. En op slechts een handjevol pabo’s komen, in elk geval op papier, alle bekwaamheidseisen aan bod. Inspecteur-generaal Oppers riep daarom op tot een ‘reparatie van het stelsel’.

De inspecteur-generaal wordt op haar wenken bediend, vindt AOb-voorzitter Van der Veer. ”De nieuwe eisen zijn uitgebreider, maar ook concreter en beter geformuleerd. Dit is iets waar de pabo’s – en ook de andere lerarenopleidingen – goed mee aan de slag kunnen. En ik verwacht dat ze dat ook voortvarend gaan doen.” 

 Benieuwd naar alle details? Download het advies

This page was translated automatically, if you see strange translations please let us know