Als docent kun je ook mentor zijn van een klas, op sommige scholen ook wel leermeester of studiecoach genoemd. Wat doet een goede mentor eigenlijk? En hoe geef je zinvol invulling aan het mentoruur?
Meestal gebeurt het uit nood en niet uit pedagogisch oogpunt. Te weinig leerlingen om een groep 2 samen te stellen, niet genoeg kinderen voor een groep 3. Dan maar samen. De combinatiegroep 2/3 kan de leerkracht heel wat kopzorgen opleveren. Want: hoe leer je kinderen lezen in een klas vol spelende kleuters? Het is te doen en heeft soms zelfs grote voordelen.
Daar sta je dan met je diploma op zak en vol goede moed; voor het eerst zelfstandig voor de klas. Maar een afgeronde opleiding en een dosis enthousiasme zijn helaas geen garantie voor een fijne start. Wat kan je helpen in die eerste paar weken?
Zieken, treiteren, verveeld uit het raam staren, verbaal en zelfs fysiek geweld. Leerlingen kunnen je flink op je huid zitten. Wat doe je met lastig gedrag?
Orde houden begint met het consequent naleven van de regels. En zeggen dat je ‘best’ of ‘redelijk’ consequent bent, geeft onomwonden aan dat je niet consequent bent. Gewoon consequent zijn is echter makkelijker gezegd dan gedaan.
Gevloek, gejengel en geklier. Soms gedragen leerlingen zich zo vervelend, dat je wel moet straffen. Toch? Maar hoe doe je dat eigenlijk? Zorg dat je situaties creëert waarbij iedereen achteraf tevreden is.
Hoe houd je orde in de klas? Als leraar in spe word je overspoeld met tips. Streng beginnen, consequent zijn, niet boos worden. Nog een paar? Ga stevig staan, met je voeten iets uit elkaar, schouders naar achteren, hoofd omhoog. Zo zie je er uit als de baas.
Gesprekken over seksuele diversiteit gaan makkelijker als je weet hoe je die moet aanpakken. Op de website Gendi.nl van de Stichting School & Veiligheid is veel informatie en lesmateriaal te vinden voor po, vo en mbo. Zoals deze tips:
Het wordt dan wel steeds gemakkelijker om een baan te vinden, maar solliciteren blijft een serieuze zaak als je die ene topbaan wilt op de school van je dromen. Hieronder de top 10 sollicitatietips, opgetekend uit de mond van schoolleiders. Succes!
Hoofdpijn, moeheid en leerlingen die niet lekker leren. Hoge geluidsniveaus en galm hebben veel impact. Toch krijgt de akoestiek van lesruimtes vaak weinig aandacht. “Terwijl het voor de leerkracht vermoeiend is om luid te spreken en voor kinderen wordt het luisteren naar de leerkracht onprettig, wat negatief is voor de leerprestaties”, zegt Lennard Duijvestijn, eigenaar van het Geluidburo, een ingenieursbureau gespecialiseerd in geluidsonderzoek in onder andere scholen.
Beginnende leerkrachten of collega’s met veel meer ervaring, bijna iedereen worstelt wel eens met de lesovergangen. Belangrijk is dat je je als leerkracht, als leider van de groep, goed voelt bij wat er gebeurt. Acht tips voor betere wisselmomenten van leerkrachtcoach Roelie Zijlstra. Meer informatie op leerkrachtcoach.nl
“Het mag losser,” zegt Ellen Emonds, voormalig leerkracht van het jaar en inmiddels werkzaam als leerkrachtbegeleider. Hij schafte destijds de vinger af. Omdat het kinderen in de wachtstand zet. Omdat het vaak dezelfde leerlingen zijn die de beurt krijgen. En omdat het te weinig informatie geeft over in hoeverre de instructie bij de hele groep is geland. Emonds geeft zeven tips om de vinger minder prominent te laten zijn.
Veilig zijn begint met: niet denken dat je veilig bent. Ook niet als basisschool. Hackers worden steeds jonger, of soms willen tieners hun oude school een streek leveren. Hoe beveilig je je school zo goed mogelijk?
Elf tips voor een goed groepsplan
Groepsplannen schrijven is ‘stom werk’, vinden veel leerkrachten. Maar het is helemaal stom om een dik plan te schrijven en het dan in de kast te laten verstoffen. Daarom: elf tips voor een goed groepsplan.
Zes principes voor een effectieve les
De Grote Zes. Zo noemt het Amerikaanse Institute of Education Sciences een rijtje instructiemethoden waarvan als een paal boven water staat dat ze werken, bij elk vak en voor leerlingen van elke leeftijd. Opvallend: lang niet iedereen past deze principes toe. De meeste leerboeken besteden er helemaal geen aandacht aan. Het Onderwijsblad zet de Grote Zes op een rij, inclusief concrete voorbeelden.
De samenwerking met een duo-collega is soms net een huwelijk. Het is fijn te delen, maar irritaties liggen op de loer. In het basisonderwijs zijn duo’s niet meer weg te denken: bijna drie kwart van het personeel werkt er in deeltijd, blijkt uit het rapport Trends en Cijfers. Hoe werk je goed samen?
Hoe zorg je ervoor dat een dorpsschool populair wordt tot in de verre omstreken? Basisschool de Zaaier in Teuge groeide van ruim 80 naar 135 leerlingen en heeft nu zelfs een wachtlijst. Vijf lessen die oud-directeur Jan-Willem Stegeman leerde.
Te druk? Om plezier in je werk te houden, moet je vaker ‘nee’ verkopen. Sta op tegen het systeem, tegen je directeur. Dat is best ingewikkeld. Inzicht in je uren, de nieuwe Wet beroep leraar en de onderstaande tips van Björn Deusings van Tijdwinst.com kunnen helpen. Lees ook het artikel: ‘Nee tegen je baas is oké’ uit het Onderwijsblad van september 2017 waarin wordt uitgelegd hoe je op kan staan tegen je leidinggevende.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)