Er komen steeds meer lectoren voor praktijkgericht onderzoek in het hbo, meldde het Rathenau Instituut gisteren. Maar erg snel gaat het niet meer. “Is het genoeg om het hbo-onderzoek tot groei en bloei te brengen?”
In het overleg tussen de bonden, werkgevers in het onderwijs en minister Arie Slob eist de AOb dat Slob erkent dat er geld bij moet in het onderwijs. “Deze minister moet willen investeren in het onderwijs. Dit kabinet heeft het over het afschaffen van dividendbelasting in plaats van investeren in de publieke sector", aldus AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen.
Een eindexamenleerling van de Rientjes Mavo in Maarssen kan alsnog zijn diploma halen. De rechter bepaalde gisteren in een kort geding dat opgave 15 van zijn wiskunde-examen vmbo-tl opnieuw door een onafhankelijke corrector moeten worden bekeken.
Mbo’ers met een niet-westerse achtergrond moeten veel meer doen om een stage te vinden dan hun autochtone medestudenten. Ze moeten meer sollicitatiebrieven versturen en langer zoeken naar een stageplek. ‘Onaanvaardbaar’, vindt onderwijsminister Ingrid van Engelshoven (D66), en onbegrijpelijk gezien de tekorten op de arbeidsmarkt.
Scholen hebben grote moeite om voor elke klas een leerkracht te vinden. De kranten staan bomvol met berichten over het lerarentekort. 'De rek is eruit', lezen we. Maar wat zijn nu de feiten over het lerarentekort? Op de AOb-website zetten we het op een rij. Deze pagina vullen we telkens aan met nieuwe feiten over het lerarentekort en met mogelijke oplossingen.
Door een erotische site op zijn tablet kwam een wiskundeleraar in een ellenlange nachtmerrie terecht. De docent wil met zijn verhaal collega’s waarschuwen.
De scholen zijn begonnen, ondanks het lerarentekort. Hoewel harde cijfers over het actuele tekort ontbreken, liet een rondje langs de velden zien dat scholen het tekort oplossen met kunst en vliegwerk. Kleuterklassen worden verdeeld, onderwijsondersteuners staan voor de groep, stagiaires draaien zelfstandig een klas. Scholen doen hun uiterste best, maar uit alles blijkt dat de rek eruit is.
Driekwart van de docenten in het voortgezet onderwijs doet meer dan alleen lesgeven en had afgelopen schooljaar een extra rol bijvoorbeeld als mentor of buitenlandcoördinator. De helft van deze groep leraren combineert twee, drie of vier verschillende rollen naast het lesgeven.
Onderwijskundige René van Kralingen schreef een didactisch handboek voor instructeurs en ondersteuners in het beroepsonderwijs. "Je bent als instructeur niet alleen ‘baas’ van het praktijklokaal of atelier. Je bent onderdeel van een onderwijsteam."
De meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld is aangepast. Per 1 januari 2019 is er een meldplicht voor professionals bij het advies- en meldpunt Veilig Thuis als er sprake is van ernstige mishandeling of in een andere situatie van structurele en acute onveiligheid. Medewerkers uit alle onderwijssectoren krijgen met deze aanpassing te maken.
Het primair onderwijs in Zuid-Holland en Zeeland staakt op woensdag 12 september. In Rotterdam is een grote demonstratie, in Zeeland en Zuid-Holland zijn registratiepunten. AOb-bestuurder Eugenie Stolk: “Kom allemaal naar Rotterdam. Zo kunnen we vlak voor Prinsjesdag het kabinet duidelijk maken dat er méér nodig is om het lerarentekort in het primair onderwijs aan te pakken.”
Op 1 januari 2018 telde de AOb 85.121 leden, bijna vierduizend meer dan op 1 januari 2017.
Binnen de FNV zijn twee bonden in het onderwijs actief: de AOb en FNV Onderwijs en Onderzoek. Beide bonden gaan mogelijk samen.
De financiering van middelbare scholen wordt eenvoudiger. Dat maakt Onderwijsminister Arie Slob vandaag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. De bekostiging is nu te complex en zorgt ervoor dat schoolbesturen niet altijd een goede financiële planning kunnen maken.
Op basisscholen in Zuid-Holland staan nog een flink aantal vacatures open. Volgens de betrokken besturen levert dat niet direct problemen op aangezien scholen alles op alles zetten om de gaten te vullen.
Lesobservaties van de Japanse verbetermethode 'Lesson Study' zijn gericht op de leerling, niet op de leerkracht. Dat leidt tot verrassende inzichten.
Uit onderzoek blijkt dat veel leraren de juiste kennis en ondersteuning missen als er een pleegkind in de klas komt. Met de website raadpleeg.org hoopt ze dit te veranderen.
Hoe is het om op de school te werken waar je eigen kind als leerling rondwandelt? Leraren én leerlingen vertellen. “Papa heeft me een keer weggestuurd.”
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)