Wereldwijd slaat het lerarentekort toe. Andere landen proberen het op te lossen met zij-instromers, het beter betalen van starters en grotestadsbonussen. Het ei van Columbus is nog nergens gevonden.
Scholen die de hele week gesloten zijn,, leraren die thuiszitten vanwege hoest, verkoudheid of koorts en halflege klassen: het coronavirus houdt scholen bezig. Gisteren deed de Brabantse overheid een dringend beroep op scholen om zoveel mogelijk open te blijven en de opvang van kinderen goed te verzorgen.
Er gaapt een kloof tussen de multiculturele studentenpopulatie en het overwegend witte docentencorps van de Hogeschool van Amsterdam. Daarom leidt de hogeschool veertig pas afgestudeerden met een biculturele achtergrond op tot docent.
Norinda Isberta maakt zich zorgen over de lesuitval op het Mbo College Almere Poort. Haar zoon zit in het tweede jaar van de opleiding accountancy. Ze deed een melding bij het meldpunt van de AOb. “Ook in het mbo zijn tekorten.”
Asis Aynan, docent Nederlands en schrijver, ziet op zijn hogeschool biculturele studenten gezellig mixen en Hollandse kaaskoppen bijeen klitten. Dat moet anders.
Docenten moeten tijd hebben voor het ontwikkelen van lesprogramma’s. Over die ontwikkeltijd is een afspraak gemaakt in de cao-vo. Een lastige opdracht. Op het Over Betuwe College in Elst is een grote stap gezet.
De pensioenen bij het ABP, het pensioenfonds van onderwijsmedewerkers, zullen de komende jaren duurder worden. Dat komt doordat het ABP lagere beleggingsopbrengsten verwacht, de economische vooruitzichten minder goed zijn en de rente laag is.
De commissie die zich gaat buigen over een nieuw stelsel van onderwijsbevoegdheden wordt sterk gestuurd door het ministerie. Er is nauwelijks ruimte voor inspraak van leraren. Dat zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk. "De herziening van het stelsel van bevoegdheden zou het vak weer aantrekkelijk moeten maken. Zorg dan dat leraren er vanaf de start bij betrokken zijn."
De AOb heeft de inhouding van belasting bij een jubileumgratificatie met succes aangevochten. Een oud-docent die bijna de helft misliep, krijgt daardoor alsnog zijn jubileumgratificatie onbelast uitgekeerd. “Bij mij werd er 1881 euro ingehouden aan belasting”, zegt Freek Kennis, oud-docent van de Hogeschool Utrecht (HU). “Terwijl collega’s eerder wel hun hele brutosalaris netto uitgekeerd kregen.”
Videolessen worden soms aangeprezen als een belangrijke maatregel tegen het lerarentekort. Twee leraren vertellen over hun ervaringen. De één is enthousiast, de ander principieel tegen.
Op Daltonbasisschool de Driesprong in Soest heeft groep 8 sinds het begin van dit schooljaar geen vaste leerkracht meer. Vera Hofste werkt in groep 4 op de school en deed een melding bij het meldpunt van de AOb. “Het is belangrijk dat dit probleem zichtbaar wordt voor de buitenwereld.”
Bijna veertig procent van het wetenschappelijk personeel aan universiteiten heeft een tijdelijk dienstverband. Van alle vrouwelijke docenten is zelfs meer dan vijftig procent in tijdelijke dienst. “Minister Van Engelshoven ontloopt haar verantwoordelijkheid”, vindt AOb-sectorbestuurder Donald Pechler.
De dr. A. van Voorthuysenschool in Rotterdam zet virtual reality in tijdens de lessen. Zo krijgen zeer moeilijk lerende kinderen verkeersregels onder de knie en bereiden ze zich voor op een spannende achtbaanrit in de Efteling.
Bijna een op de zes hbo-docenten heeft een tijdelijk contract, blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Hogescholen. De AOb wil de ‘flexibele schil’ inperken.
Met Korea en Thailand behoort Nederland tot de landen met de meest negatieve trend in leesprestaties. Dat concludeert de Oeso in het Pisa-rapport, dat eind vorig jaar verscheen. Welke landen doen het beter? En wat kan Nederland daarvan leren?
In 2019 is de AOb flink gegroeid, er zijn iets meer dan 2.300 leden bijgekomen. De ledenwinst volgt op een dip in het jaar daarvoor.
Heb je gestaakt op 30 en/of 31 januari en betaalde jouw werkgever deze staking niet door? Dan is over je salaris van februari waarschijnlijk geld ingehouden. Check je loonstrook, want bij eerdere stakingen zag de AOb soms gekke bedragen voorbijkomen.
Kleine groepen, het geld naar de klas. Met klinkende woorden werven de Scholen voor Persoonlijk Onderwijs (Svpo) aan de lopende band nieuwe collega's. Voormalige docenten schetsen een andere kant: doorgeslagen efficiency, gebrek aan ondersteuning en lesblokken die deels als huiswerkbegeleiding worden uitbetaald. Tegelijkertijd belanden er vele tonnen onderwijsgeld op de bankrekening of in stenen, blijkt uit onderzoek door het Onderwijsblad.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)