Veel universitair opgeleide onderwijzers vinden dat scholen te weinig gebruikmaken van hun kwaliteiten. Voor een deel van hen was dat reden om het onderwijs vaarwel te zeggen.
Scholen moeten meer tijd krijgen om de corona-achterstanden weg te werken als dat nodig blijkt. Twee voorzichtige moties met die strekking heeft de Tweede Kamer vanmiddag aangenomen, precies binnen de speelruimte die onderwijsminister Arie Slob vorige week bood tijdens het debat over het Nationaal Programma Onderwijs.
Het wetsvoorstel Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs moet terug naar de tekentafel. Dat schrijven de gezamenlijke vakbonden en andere organisaties in een brief aan de Kamer.
Een telefoontje van de GGD dat er vaccins over waren en ineens was een flink deel van het schoolteam van De Vlindertuin in Roosendaal weken eerder gevaccineerd. “In de Whatsapp-groep ging het los: ‘ik wil, ik wil, ik wil'' Ook in Haaften gooide een huisarts vaccin niet weg, hij gebruikte het voor teamleden van de OBS Koning Willem Alexanderschool.
Een kroeggesprek met inhoud. Zo zou je de podcast van Harold Meulendijks en Renske van Berlo over ontwikkelingspsychologie kunnen noemen. De twee mbo-docenten proberen hun studenten ermee te prikkelen.
Het kabinet pompt de komende jaren eenmalig 8,5 miljard euro in het onderwijs om corona-achterstanden in te halen. Vorige week werd het Nationaal Programma Onderwijs besproken in de Tweede Kamer, dinsdag stemmen partijen over de moties. Intussen staan veel scholen voor een zware opdracht. “Met tijdelijk geld zal het Nederlandse onderwijs niet structureel verbeteren.”
Promovendi krijgen soms arbeidscontracten voorgelegd die niet mogen volgens de cao. De oplossing volgens demissionair minister Ingrid van Engelshoven: iedereen moet met elkaar om tafel.
Een structurele inschattingsfout van het aantal studenten, zorgde jarenlang voor gedoe rond de onderwijsbegroting. Vooral het aantal studenten in het hoger onderwijs werd standaard te laag voorspeld.
Een tweede generatie eindexamenleerlingen hoort vandaag of ze hun diploma in coronatijd hebben gehaald. Mentoren vertellen trots over de manier waarop hun klassen de crisis hebben doorstaan.
Sommige docenten in het hoger onderwijs vinden thuiswerken 'helemaal niks', terwijl anderen er juist blij mee zijn. De meningen lopen sterk uiteen, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Newcom.
Leraren basisonderwijs zijn blij met het geld dat scholen gaan krijgen uit het Nationaal Programma Onderwijs. Maar er zijn geen leraren genoeg om de corona-achterstanden weg te werken, zo blijkt uit een AOb-enquête.
Het loopt geen storm bij het loket voor gratis zelftests in het hoger onderwijs. Ook bij speciale sneltestlocaties valt de belangstelling tegen: in Groningen gaat de teststraat daarom dicht.
Medezeggenschapsraden en ondernemingsraden in het mbo en hoger onderwijs kunnen invloed uitoefenen op hoe het geld uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) wordt ingezet binnen de instelling. Download onze handreikingen en verspreid ze onder je collega’s.
Het merendeel van de middelbare scholen opent weer volledig. Het gaat om 95 procent van 1438 scholen, zo meldt het ministerie van Onderwijs. De Onderwijsinspectie benaderde besturen die zorgen of twijfels hadden en ook daarvan opent de meerderheid de deuren.
De miljarden voor het Nationaal Programma Onderwijs moeten een opmaat zijn voor duurzame investeringen in het onderwijs. Dat adviseert de Onderwijsraad. “Dat is ons uit het hart gegrepen”, reageert AOb-voorzitter Tamar van Gelder.
De AOb krijgt diverse signalen binnen dat schoolbesturen het onderwijs verder openen zonder te wachten op toestemming van de medezeggenschapsraden (mr'en). “Dat kan absoluut niet", zegt AOb-bestuurder Henrik de Moel. “Instemming van de (p)mr is een wettelijke verplichting die een schoolbestuur niet mag negeren.”
Ze zijn zeer verbaasd over de bezuiniging van 149 miljoen euro, schrijven universiteiten, academische ziekenhuizen, hogescholen, mbo-instellingen en studenten in een gezamenlijke brief aan onderwijsminister Van Engelshoven. Ook de bonden reageerden gezamenlijk en noemen de bezuiniging 'nadelig'. AOb-voorzitter Tamar van Gelder: "Dit moet onmiddellijk teruggedraaid worden."
Het hoger onderwijs krijgt er in de nieuwe kabinetsperiode waarschijnlijk een miljard euro per jaar bij. De ervaring leert dat extra geld niet vanzelf zorgt voor beter onderwijs of een lagere werkdruk. Het Onderwijsblad onderzoekt wat er moet gebeuren om te voorkomen dat het extra geld opnieuw verdampt.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)