Schoolleiderschap en curriculumverbetering – verandermanagement in de praktijk
Er zijn volop kansrijke ideeën om het onderwijs te verbeteren. Maar hoe ga je concreet aan de slag met je onderwijsteam om het idee te verzilveren? En hoe zorg je ervoor dat het werkt in de dagelijkse praktijk?
In dit wetenschapscollege neemt Tjip de Jong je mee in vier overzichtelijke en toepasbare fases van curriculumontwikkeling op school: analyseren, ontwerpen, implementeren en evalueren.
Aan de hand van deze fases verdiept Tjip zich in evidence informed succesfactoren om te werken aan verandermanagement op school.
Met behulp van praktische voorbeelden, bruikbare bronnen en wetenschappelijke inzichten op het gebied van verandermanagement, krijg je concrete handvatten om verbeteringen in het curriculum door te voeren. Bijvoorbeeld op het gebied van lezen, rekenen of gedrag in de klas.
Want achter elk zichtbaar probleem, zoals rekenachterstanden of gebrekkige samenwerking tussen vaksecties, schuilt vaak een dieper verandervraagstuk.
We leggen de relatie met doorslaggevende aspecten als sturing vanuit een integrale visie, focus, hoe de samenwerking te organiseren,omgaan met weerstand, monitoring en de rol van onderwijskundig leiderschap.
In het kader van ‘groots denken, maar klein beginnen,’ laat Tjip zien hoe kleine, concrete interventies grote impact kunnen hebben.
Curriculumverbeteringen kunnen dus ook klein zijn.
Wat wil jij aanpakken op jouw school? Ontdek het tijdens dit inspirerende wetenschapscollege voor schoolleiding en leraren.
Dr. Tjip de Jong is docent, wetenschapper, schrijver en maker van ‘Tjipcast’.
Details
3511 BS UTRECHT