VO

‘Docenten onder druk om cijfers schoolexamens op te hogen’

De resultaten van de schoolexamens in het voortgezet onderwijs, die in deze tijd van het jaar plaatsvinden, vallen door corona behoorlijk tegen. Directies zetten docenten nu onder druk om die cijfers op te hogen. “Dit kan absoluut niet”, vindt de AOb.

Tekst Webredactie - Rob Voorwinden - - 3 Minuten om te lezen

foto-bij-schoolexamens

Beeld: Flickr

De resultaten van het schoolexamen lijken in het hele land tegen te vallen. Dat is niet onverwacht: uit een AOb-enquête bleek vorige maand al dat, volgens docenten, leerlingen niet goed konden worden voorbereid op de examens. En dat een behoorlijk aantal leerlingen aan het begin van dit schooljaar al zit te knipperen met hun ogen, omdat ze het niveau niet aankunnen.

“Directies schrikken enorm van de cijfers”, zegt Kim van Strien, hoofdbestuurder van de AOb. "En ze vragen soms aan de docenten om die cijfers op te hogen. Ik hoorde van een van onze leden dat haar leerlingen gemiddeld een 3 op het schoolexamen scoren en dat de directie haar nu vraagt of er bij iedereen 2 punten bij kunnen. Maar dat is tegen de regels: de normering wordt op haar school vooraf bepaald, niet achteraf.”

Als ik ze niet genoeg bagage meegeef, komen ze in het vervolgonderwijs dik in de problemen

En ja, de leerlingen hebben het moeilijk, in coronatijd. Maar moeten ze daarom maar punten cadeau krijgen? Nee, zegt AOb-hoofdbestuurder Ben Zwartjes. “Ik bereid mijn leerlingen voor op een vak, niet op een diploma. Daar zijn die leerlingen me dankbaar voor – misschien niet meteen, maar later in elk geval wel. Dan vertellen ze trots dat ze op de hogeschool de enige in de klas waren die een bepaalde som konden maken. Want laten we dat niet vergeten: na het eindexamen moeten ze wel door. Als ik ze niet genoeg bagage meegeef, komen ze in het vervolgonderwijs dik in de problemen.”

Centraal examen

Na de schoolexamens volgt normaliter, in mei, het centraal eindexamen. Maar of dat dit jaar doorgaat, en in welke vorm, is nog de vraag. Minister Arie Slob heeft het College voor Toetsen en Examens opdracht gegeven om ‘een passende norm’ te bedenken voor de eindexamens in deze coronatijden.

Maar ook dat laatste levert problemen op bij de schoolexamens. “Ik zorg dat mijn schoolexamen op hetzelfde niveau is als het eindexamen”, zegt AOb-bestuurder - en docent natuurkunde - Zwartjes. “Maar als het eindexamen versoepeld wordt, was mijn schoolexamen te streng. Dat geeft niks als de leerling slaagt, maar ik wil ook niet dat leerlingen op mijn vak zakken – zeker als ze er niet in gaan doorleren. Dat zijn duivelse dillema’s. Ik lig er echt wakker van.”

Als we met de normen gaan sjoemelen, stop ik er mee. Dan kan ik toch net zo goed in de supermarkt gaan werken?

Eén ding weten de docenten in elk geval zeker: zij - en niemand anders - gaan over de cijfers. “Ik zal zelf als docent mijn cijfers nooit oppeppen, want dat gaat ten koste van mijn vak", zegt Zwartjes. "Als we in het onderwijs met de normen gaan sjoemelen, stop ik er mee. Dan kan ik toch net zo goed in de supermarkt gaan werken?”

Gevolgen

Ook AOb-hoofdbestuurder Kim van Strien hoort uit het hele land verhalen van docenten die onder druk worden gezet om de normen op te hogen. Niet aan toegeven, adviseert zij. “De docent gaat over de cijfers. Dat staat in de Wet beroep leraar. Als we de normen nu gaan verlagen ondervinden de kinderen daar straks in het vervolgonderwijs de gevolgen van.”

“Directies moeten docenten niet onder druk zetten”, zegt ook AOb-hoofdbestuurder Zwartjes. “En de minister moet ingrijpen door heel snel duidelijkheid te geven over wat er met de centrale examens gaat gebeuren. Eigenlijk is het al te laat, maar goed: voor de kerst moeten we het toch echt wel weten.”

Lees ook: 'Onderwijskwaliteit sterk gedaald in coronatijd' en 'Leerlingen voortgezet onderwijs lopen vast'