“Ik ben een vreemde eend in de bijt binnen het onderwijs, omdat ik een tweedelijnsdecaan ben zonder docentenopleiding. Gelukkig wordt het steeds meer geaccepteerd en gezien als de oplossing voor de verlichting van de werkdruk van mentoren. Want, alle uren die zij kwijt zouden zijn aan studiebegeleiding, kan ik opvangen. Mijn eigen carrière startte met een bijbaan bij de stationsrestauratie in Amersfoort. Daarna heb ik bij diverse horecagelegenheden gewerkt en de hotelschool gedaan. De aantrekkingskracht van werken in een hotel verminderde toen bleek dat kinderen krijgen in mijn functie onmogelijk was, zo werd mij destijds verteld. Na de geboorte van mijn tweede kind ben ik via een vriendin bij een mbo-school terechtgekomen als medewerker verkoop en planning. De werkomgeving beviel goed, maar ik wilde liever dicht bij de leerlingen werken. Na een zoektocht kwam ik uiteindelijk terecht bij onderwijsinstelling Yuverta als administratief medewerker. Ik heb deze functie zelf vorm kunnen geven en uitbreiden met extra werkzaamheden, omdat ik daar de ruimte voor kreeg van mijn leidinggevende. Omdat ik als administratief medewerker een manusje-van-alles was, kwam ik in aanraking met iedereen. Met leerlingen die vragen hadden, zoals ‘heb je maandverband?’, ouders en docenten. Ik moest in het begin wennen aan de mentaliteit van stipt vijf uur naar huis gaan en de werkaanpak. Maar ik zag ook gelijk de mooie kanten, waaronder de kansen om je loopbaan zelf vorm te geven. Dat laatste doe ik sinds 2021 als decaan, loopbaanbegeleider en stagecoördinator, waar ik meerdere trainingen voor heb gevolgd. Wat ik echt het allerleukst vind aan decaan zijn, zijn de gesprekken met de leerlingen en ze op weg helpen in hun zoektocht. De enige volgende stap zou zijn dat ik met de leerlingen meegroei van het vmbo naar het mbo. Verder verander ik niets meer, want ik heb de allerleukste baan die er is.”