Ondanks grote lerarentekorten meer leraren met een ww-uitkering
Het aantal docenten met een ww-uitkering stijgt voor het eerst sinds jaren, ziet uitkeringsinstantie UWV. Tussen 2019 en 2024 daalde het aantal leraren uit het po, vo en mbo met een ww-uitkering juist. Nu ziet het UWV dat de trend sinds vorig schooljaar omslaat. “Het is een duidelijke trendbreuk”, zegt Menno Wester, arbeidsmarktadviseur bij het UWV.
Beeld: Typetank
Het UWV zoomde voor het eerst in op alleen de docenten die werken in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. In de cijfers zijn dus niet de ondersteuners en alle andere onderwijsmedewerkers meegenomen. Wester: “De stijging in de ww is vorig schooljaar begonnen, maar we publiceren er nu voor het eerst over. Het verschil gaat niet om hele grote aantallen, maar als het wordt afgezet tegenover de lange periode met een dalende trend, dan is het wel degelijk een grote verandering. Het is opmerkelijk, zeker gezien de afgelopen jaren er sprake was van een groot lerarentekort.” Het Onderwijsblad schreef in het november-nummer in het artikel over de bezuiniging op de sociale zekerheid al dat het aantal leraren met een ww-uitkering in 2025 elke maand hoger was dan in 2024.
Stijging
In oktober 2025 stonden er 750 basisschoolleraren en 2200 vo- en mbo-docenten bij het UWV ingeschreven voor een ww-uitkering. In de publicatie meldt de uitkeringsinstantie dat het voor het po om een stijging van 90 leraren gaat, 13 procent meer dan een jaar eerder. In het vo/mbo -deze sectoren zijn in de UWV-cijfers samengenomen en omvatten docenten in algemene en beroepsgerichte vakken- zijn het 320 docenten meer, een stijging van 17 procent. In het vo/mbo zit de grootste stijging bij docenten in de algemene vakken.
Het gaat niet om hele grote aantallen, maar als het wordt afgezet tegenover de lange periode met een dalende trend, dan is het wel degelijk een grote verandering
De arbeidsmarktadviseur wijst ook op de bekende zomerpiek in het onderwijs. Tijdelijke contracten eindigen voor de zomervakantie en dan is er een piek te zien in het aantal ww-aanvragen. Tot 2024 was deze zomerpiek elk jaar lager dan het jaar ervoor. Ook dat is veranderd in september 2025. ‘Bij aanvang van het nieuwe schooljaar (2025-2026) zien we dat de zomerpiek voor het eerst hoger is geëindigd dan het voorgaande jaar’, aldus het UWV in zijn publicatie.
Verschil in regio en per vak
Het aantal docenten met een ww-uitkering verschilt per regio.. Wester: “In de gemeenten Amsterdam, Almere, Den Haag, Rotterdam en Utrecht (G5) is het lerarentekort in het primair onderwijs het grootst. Ook in deze regio ziet het UWV dat het aantal docenten met een ww-uitkering is gestegen, al is de toename klein.” De hoogste toename in de ww is van docenten uit het vo en mbo in Friesland, Groningen, Groot-Amsterdam en de regio Rijnmond. Voor het voortgezet onderwijs en het mbo zijn de tekorten het grootst bij wiskunde, Nederlands en de beroepsgerichte vakken.
Het is bizar dat er meer bevoegde docenten met een ww-uitkering thuis zitten, terwijl er tekorten zijn
“Het is bizar dat er meer bevoegde docenten met een ww-uitkering thuis zitten, terwijl er tekorten zijn”, zegt AOb-beleidsmedewerker Elwin Wolters. “Werkgevers zouden echt alles uit de kast moeten halen om deze mensen aan te trekken. Als bestuurder met een lerarentekort, dan kan je toch bellen met het UWV en om hulp vragen. Als je het lerarentekort echt serieus neemt, zou je meer kunnen doen.” Wester is iets milder, maar ziet ook kansen liggen. “De stijging in de ww biedt scholen kansen die moeite hebben met het vullen van vacatures.”
Leerlingkrimp, stoppen Nationaal Programma Onderwijs
Het UWV denkt aan meerdere verklaringen voor de stijging van de ww-uitkeringen. Zo noemt het UWV de leerlingkrimp, al is deze oorzaak niet goed te bevestigen, omdat dit al langer aan de gang was, ook toen de ww-uitkeringen bij docenten nog daalden. Een ander punt is het stopzetten van het incidentele geld van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Scholen kregen dit van het ministerie van Onderwijs om corona-achterstanden in te lopen. Die geldstroom stopt. “Scholen die met deze middelen extra leraren hebben aangenomen komen voor de keuze te staan of en hoe ze dit personeel in dienst kunnen houden."