Wetenschapscollege: Leraar of lerarenteam Online
‘Leraar of lerarenteam: over autonomie en samenwerking binnen schoolteams’,
AOb wetenschapscollege voor starters in het onderwijs uit alle onderwijs sectoren, gratis
Als je net begint als docent, komt er veel op je af. Je probeert je lessen goed neer te zetten, je leerlingen te begrijpen en je draai te vinden in een schoolteam. Maar misschien loop je ook al tegen dingen aan die minder zichtbaar zijn, zoals onduidelijke verantwoordelijkheden, hiërarchische verhoudingen of een cultuur waarin vernieuwing lastig van de grond komt. In het begin voelt dat vaak alsof het "er gewoon bij hoort", maar veel van die uitdagingen zijn geen toeval. Ze hangen samen met hoe scholen zijn georganiseerd – met structuren en gewoonten die diep verankerd zitten in het onderwijs.
In dit wetenschapscollege laat Marco Snoek zien hoe die structuren invloed hebben op hoe leraren werken, samenwerken en zich ontwikkelen. Waarom ervaren veel startende docenten een hoge werkdruk? Waarom is het lastig om je stem te laten horen? En waarom lijkt verandering soms zo stroef te verlopen? Door deze patronen te herkennen, krijg je als startende leraar meer grip op je plek in de school. Je leert hoe je – samen met collega’s en schoolleiding – kunt bijdragen aan een cultuur waarin samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staan.
Dit college gaat dus niet over didactiek of lesgeven op zich, maar over wat daarachter ligt: hoe je als team in een school sterker kunt staan. En hoe jij, ook als starter, een rol kunt spelen in het verbeteren van het onderwijs.
Marco Snoek (foto) is lector ‘Leren en innoveren’ op The Amsterdam University of Applied Sciences/Hogeschool van Amsterdam. Als lector is hij betrokken bij onderzoek rond professionele kwaliteit en professionele ontwikkeling van leraren en onderwijsinnovatie in scholen.