Werknemers op achterstandsscholen vaker burn-outklachten

Leerkrachten die werken op basisscholen met de hoogste onderwijsachterstanden hebben vaker te maken met ongewenst gedrag van externen, ervaren minder steun van hun leidinggevende en hebben vaker een conflict met collega’s of werkgevers dan leraren op scholen zonder achterstand. 

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

Hoge golf

Beeld: Typetank

Ook kampen leerkrachten op deze scholen met meer burn-outklachten dan collega’s die werken op een school zonder achterstand.
Samen bereiken we meer! Sluit je aan bij de AOb

Dat blijkt uit het rapport ‘Werkdruk in het Onderwijs’ van TNO. Die onderzoeksorganisatie deed op verzoek van het ministerie van Onderwijs een diepte-onderzoek met cijfers uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Hierdoor kan er meer specifieke informatie over de arbeidsomstandigheden tussen onderwijstypen en soorten scholen ontdekt worden.

Ongunstige score

De onderzoekers zien de hoogste werkdruk bij leerkrachten op achterstandsscholen. ‘We kijken dan alleen naar de combinatie van hoge taakeisen en lage autonomie’, zo staat in het rapport. ‘Op beide indicatoren heeft deze groep de meest ongunstige score.’ In het rapport is er onderscheid gemaakt tussen scholen met een hoge achterstandsscore (de hoogste 20 procent scholen), de middengroep waar 60 procent van de instellingen in zit en een groep van 20 procent die geen achterstand heeft. Vooral bij de basisscholen met de hoogste achterstanden zijn er verschillen te zien in zaken die invloed hebben op de werkdruk.

De onderzoekers zien de hoogste werkdruk bij leerkrachten op achterstandsscholen

Zo had 32,3 procent van de geënquêteerde leraren die werken op een school met hoge achterstand één keer of vaker te maken met ongewenst extern gedrag. Pesten valt hier ook onder. Op scholen zonder achterstand lag dat percentage op 23,3 procent. Leraren op scholen met een hoge achterstand ervaren ook minder steun van hun leidinggevende: 87,3 procent krijgt steun. Dat is een flink deel, maar minder hoog dan het percentage van 92 procent bij collega’s zonder achterstand.

Bijna één op de drie leerkrachten (29,2 procent) op een school met de hoogste achterstand, geeft aan een kort of langdurig conflict te hebben met een collega, leidinggevende of werkgever. 22,4 procent van hun collega’s op een basisschool zonder achterstanden geeft ditzelfde aan. Verder kampen meer collega’s op achterstandsscholen - 28,7 procent - met burn-outklachten. Op scholen zonder achterstand gaat het om iets meer dan één op de vijf docenten (21,6 procent). Toch kampen docenten uit het voortgezet onderwijs met het hoogste percentage burn-outklachten: 33,9 procent. Dat is ook vergeleken met andere Nederlandse werknemers (19,7 procent) hoog.

33,9 procent van de vo-docenten heeft burn-outklachten

Deze verdiepende analyse nam ook scholen binnen de G5 onder de loep waar hogere lerarentekorten zijn. Het gaat om scholen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere. Hier springen de vo-docenten er ook uit. 34,8 procent van de geënquêteerde vo-docenten in de G5 geeft aan burn-out gerelateerde klachten te hebben. Buiten de G5 gaat het om 27,8 procent. Ook in het primair onderwijs ligt het percentage docenten met burn-outklachten wat hoger (24,4 procent versus 21,4 procent), maar minder dan in het vo. Op middelbare scholen willen werknemers ook het vaakst - vergeleken met collega’s uit het primair onderwijs en mbo - maatregelen om de werkdruk en stress te bestrijden.

Verder lezen in dossier: