Algemeen

AOb Wetenschapscollege: ‘De leraar, zelfregulatie en het tienerbrein’ door Jelle Jolles

Locatie
Hybride (Online via Teams of AOb hoofdkantoor)
Datum
25 september 2024
Tijd
19:30 - 21:00
Regio
landelijk

Ook het zelfinzicht en de zelfregulatie en het overzien van consequenties zijn nog in de groei. Wát hij of zij meemaakt, leert en doet, is te beschouwen als ‘brandstof voor het brein’. De hersenen rijpen namelijk dankzij prikkels uit de omgeving. Daarom heeft de leraar een uiterst belangrijke rol als ‘motor van de talentontwikkeling’ die in belangrijke mate bijdraagt aan de ontwikkeling van de leervaardigheden en het zelfinzicht en de zelfregulatie van de leerling.  


In deze inspiratielezing gaat Jolles in op leren en presteren van leerlingen (en studenten) vanaf de pre-adolescentie (circa 8 jaar) tot in de ‘bijna-volwassenheid’ (na het 20e jaar) en wat de leraar daaraan kan bijdragen. Ik bespreek het grote belang van de training van mondelinge taalvaardigheid – ook wel ‘oracy’ genoemd en ga in op ‘wat iedere leraar moet weten over het brein en de z.g. ‘hogere hersenfuncties’. Die functies en vaardigheden zijn essentieel voor het leren maar ook voor de studiemotivatie en de persoonlijke groei en ontplooiing. Besproken worden de ontwikkeling van zelfinzicht, zelfregulatie en empathie, en het overzien van consequenties en de intenties van anderen. Hoe de praktijk van het onderwijs baat kan hebben bij het versterken van de mondelinge taalvaardigheden en het denken komt in voorbeelden aan de orde.  


 

Details

Doelgroep
Overig
Plaatsen
100
Beschikbaar
93
Adres
St. Jacobsstraat,
3511 BS Utrecht
Contact
Brigit Linssen,